ویکی پدیا دوست

انواع مطلالب و مقاله های مفید در سطح نت

ویکی پدیا دوست

انواع مطلالب و مقاله های مفید در سطح نت

کانسیلر چیست؟ چه کاربردی دارد و چگونه استفاده می‌شود؟

در دنیای بزرگ لوازم آرایشی، محصولات مختلفی برای هرچه زیباتر شدن صورت تولید می‎‌شود تا اشکالات آن را بپوشاند. کانسیلر یکی از این محصولات است که کاربرد زیادی برای صاف‏ و یکدست‏‌کردن پوست دارد. اما متاسفانه بسیاری از افراد دقیقا نمی‏‌دانند کانسیلر چیست و چگونه استفاده می‏‌شود. اگر شما هم جزو این افراد هستید یا به‌‏دنبال پیداکردن کانسیلر خوب و قیمت مناسب می‏‌گردید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

کانسیلر چیست؟

کانسیلر چیست

کانسیلر یک پودر فشرده به رنگ روشن است که پایه آرایش محسوب می شود، به این معنی که برای حفاظت از پوست می توان قبل یا بعد از کرم پودر از آن استفاده کرد. انواع کانسیلر در بازار لوازم آرایشی و مراقبت از پوست بسیار مختلف است.
به طور مثال نوع استیک یا ماتیکی یکی از انواع کانسیلر پرطرفدار با قابلیت استفاده ساده است و نوع نیمه جامد آن به شکل کرم موجود می باشد، اگر علاقمند به مصرف کانسیلر مایع هستید، بسیاری از برندهای معروف اقدام به تولید نوع مایع نیز نموده اند که در این حالت لازم است طرز استفاده از کانسیلر پد دار را نیز بدانید.


انواع کانسیلر مایع بهتره یا جامد؟

برندهای معروف جهان، کانسیلر را در اشکال مختلف تولید می‌‎کنند که بسته به سلیقه، نوع پوست و میزان مهارت خود می‌‏توانید از آن‏‌ها استفاده کنید. برای یک انتخاب درست، ابتدا باید بدانید انواع مدل‏‌های کانسیلر چشم چیست:

۱- کانسیلر مایع

کانسیلر مایع

اگر بپرسید که یکی از مناسب‏‌ترین انواع کانسیلر دور چشم چیست، پاسخ ما کانسیلر نوع مایع است. این مدل، استفاده آسانی دارد، به‏‌خوبی روی پوست پخش می‌‏شود و درجه پوشش متفاوتی ارائه می‏‌دهد. بافت این مدل از کانسیلر، سبک‎‌تر از حالت‏ جامد است و احتمال بسته‌‎شدن منافذ و کیکی‎‌شدن پوست را بسیار کم می‏‌کند. به‏‌همین دلیل، کانسیلر فرم مایع بهترین کانسیلر برای پوست چرب و مستعد جوش، یا افراد دارای چروک دور چشم است.

اما نکته مهم در خصوص این مدل کانسیلر چیست؟ توجه کنید که اگر پوست شما بسیار خشک است و قصد انتخاب فرم مایع کانسیلر را دارید، حتما از محصول دارای خواص آبرسان استفاده کنید. به‌‏علاوه اگر به‏‌دنبال پوشش‎‌دادن بسیار بالای جای جوش، زخم یا لکه‏‌های بسیار تیره هستید، کانسیلر جامد گزینه مناسب‏‌تری خواهدبود.

۲- کانسیلر استیکی

کانسیلر استیکی

به‏‌دلیل کاربرد بسیار آسان و قدرت پوشانندگی مناسب، این مدل از کانسیلرها نیز توانسته ‎است نظر بسیاری از مصرف‏‌کنندگان را به‏‌خودجلب کند. بافت کانسیلر ماتیکی می‌‏تواند جامد یا نیمه‏‌جامد باشد و در بسیاری موارد آن را جزو دسته‏‌بندی کانسیلرهای جامد می‎‌شناسند. این کانسیلر نیاز به پخش‏‌کردن بیشتری بر روی پوست داشته و معمولا ریزش کمتر و مدت زمان ماندگاری بالاتری از حالت مایع دارد. اما معایب این کانسیلر چیست؟

هرچند معتقدیم کانسیلر حالت جامد، برای پوشاندن جای جوش مناسب‎‌تر است، اما این کار عملا با چالش همراه است. چرا که به‏‌دلیل غلظت بیشتر، ممکن است باعث بسته‏‌شدن منافذ و ایجاد جوش در پوست‏‌های بسیار مستعد شود. همین‏‌طور احتمال کیکی‎‌شدن، ریزش و ایجاد براقیت بر روی پوست‏ه‌ای چرب و مختلط توسط کانسیلر جامد بالاتر است.

۳- کانسیلر کرمی

کانسیلر کرمی

فرم کرمی، حالتی بین کانسیلر فرم جامد و مایع دارد و می‌‏تواند برای انواع پوست قابل استفاده باشد. این مدل کانسیلر پوشانندگی متوسط به بالا ارائه می‎‌دهد و در بسته‏‌بندی ظرف یا پالت به‏‌فروش می‌‎رسد. کانسیلر کرمی قدرت پخش خوبی دارد و برای بخش‎‌های خشک‌‎تر پوست مناسب است. البته اگر پوست بسیار مستعد جوش دارید، از مدل‏‌های کرمی مخصوص و بدون چربی استفاده کنید.

۴- کانسیلر پودری

کانسیلر پودری

شاید نام این مدل کانسیلر را کمتر از حالت‏‌های جامد و مایع شنیده‎ باشید، اما فرم پودری کانسیلر چشم چیست؟ همان‌طور که از نام آن مشخص است، کانسیلر پودری بافتی متفاوت‌‎تر از دیگر مدل‏‌ها داشته و به‎‌شکل پالت عرضه می‎‌شود. این فرم کانسیلر قدرت پخش بسیار بالایی دارد و اگرچه قدرت پوشش آن به اندازه دیگر کانسیلرها نیست، اما به‌‎علت شکل پودری خود، برای جلوگیری از بسته‎‌شدن منافذ و ایجاد جوش در پوست‎‌های حساس مناسب است.


تفاوت اصلاح ‎کننده (کالر کورکتور) و کانسیلر چشم چیست؟

هرچند بسیاری از دسته‏‌بندی‏‌ها، کانسیلر و اصلاح‎‌کننده رنگ را یک محصول درنظر می‎‌گیرد. اما اصلاح‌‎کننده یا کالرکورکتور (Color Corrector)، نوعی کانسیلر خاص است که رنگی غیر از رنگ پوست دارد و از آن برای پوشاندن حرفه‌‎ای‌‎تر تیرگی‎‌ها و تغییر رنگ جدی‏ پوست استفاده می‎‌شود. اصلاح‏‌کننده،‏ قبل از کانسیلر زده می‌‎شود، رنگ‎‌های متفاوتی دارد و به‏‌کاربردن آن نیاز به تخصص بیشتری در حوزه میکاپ دارد.


تفاوت کانتور و کانسیلر چیست؟

از لحاظ تخصصی، کانتور یکی از لوازم آرایشی مخصوص حجم‏‌دادن به‌صورت است که همراه با هایلایتر، برای فرم‏‌دادن به صورت و برجسته‎‌کردن ویژگی‌‏های آن به‏‌کار می‏‌رود. با استفاده از رنگ تیره (کانتور) و روشن (هایلایتر) بخش‎‌هایی از صورت را فرورفته و بخش‎‌هایی را برآمده نشان می‏‌دهیم. البته به این تکنیک فرم‏‌دادن صورت نیز به‌‎طور کلی «کانتورینگ» و یا «کانتور» گفته می‎‌شود. کانتور، رنگ تیره‌‏تری نسبت به کانسیلر دارد و حتما باید قبل از آن، زیرسازی انجام بگیرد. البته می‌‏توان از کانسیلرهای تیره نیز به‏‌عنوان کانتور استفاده کرد که این کار زیاد توصیه نمی‌‏شود.


تفاوت کانسیلر و پرایمر چیست؟

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می‏‌آید، آن است که تفاوت پرایمر و کانسیلر دور چشم چیست؟ یک آرایش پوست حرفه‏‌ای چند مرحله دارد. اولین بخش، پوشاندن کل صورت با پرایمر است تا بافت پوست یکدست شود. به‎‌وسیله پرایمر، آبرسانی به پوست انجام می‎‌گیرد و در مرحله بعد کرم فونداسیون به‏‌خوبی روی پوست می‌‎نشیند و ثابت می‏‌ماند. پس از آن، نوبت کرم‌‏پودر است و بعد از کرم‌‎پودر، می‌‏توانید کانسیلر بزنید تا نقاط تیره‌‎ای که با کرم پودر محو نشد، پوشانده شود.

کانسیلر برعکس پرایمر در همه قسمت‏‌های پوست استفاده نمی‌‏شود و هیچگاه نمی‌‏توان آن را قبل از پرایمر یا به جای آن به‏‌کاربرد. حالا که می‏‌دانید کانسیلر چیست و با طرز استفاده از کانسیلر نیز آشنا هستید، می‏‌توانید محصول مناسب خود را انتخاب کنید.


کانسیلر دور چشم خوب با قیمت مناسب چی بگیرم؟

خوشبختانه برندهای لوازم آرایشی، انواع مختلف کانسیلر را در بازه قیمت متنوع تولید می‏‌کنند که نیاز همه افراد را برطرف می‏‌کند. البته بهترین مارک کانسیلر برای هرشخص با توجه به نوع پوست می‏‌تواند متفاوت باشد اما برای آن‌که بدانید معروف‏‌ترین مدل‎‌های کانسیلر چشم چیست و انتخاب راحت‎‌تری داشته‏ باشید، به چند نمونه از آن‏‌ها اشاره می‏‌کنیم:

۱- کانسیلر میبلین

کانسیلر میبلین

یکی از معروف‏‌ترین کانسیلرهای موجود در بازار ایران که به‌‏دلیل قیمت و پوشانندگی مناسب خود شناخته ‏می‌‎شود، انواع کانسیلر میبلین و به‏‌خصوص کانسیلر میبلین eraser است. اما ویژگی این کانسیلر چیست؟ علاوه‌‏بر کیفیت مناسب، این محصول حاوی ترکیبات و تکنولوژی ضدپیری است و پس از مصرف، خستگی و پف زیر چشم را کاهش می‌‏دهد. به‌‎دلیل شکل بسته‏‌بندی و وجود پد در قسمت انتهایی، این کانسیلر استفاده بسیار آسانی دارد و می‌‏توانید بدون نگرانی، کانسیلر میبلین اصل را در کیف لوازم آرایش خود قرار دهید.

۲- کانسیلر تارت اصل

کانسیلر تارت اصل

وقتی این پرسش مطرح می‎‌شود که بهترین کانسیلر دور چشم چیست، بدون شک نام کانسیلر تارت به‏‌عنوان یک کانسیلر مایع بی‌‎نظیر در جهان آورده می‌‏شود. این محصول یکی از پرفروش‌‏ترین کانسیلرهای جهان بوده و بدون ریزش و کیکی‎‌شدن، تیرگی‏‌های دور چشم را ازبین می‏‌برد. در فرمولاسیون آن نیز مقدار زیادی ترکیبات گیاهی و مفید برای پوست وجود دارد و فاقد مواد شیمیایی مضر و روغن‌‎های معدنی است.

۳- کانسیلر تارت مدل اولترا کرمی

کانسیلر تارت مدل فوق کرمی

جدیدترین مدل کانسیلرهای تارت، سری ultra creamy آن است. اما مزایای این کانسیلر چیست؟ این محصول درواقع کیفیتی مشابه کانسیلر تارت اصل داشته اما بافت آن بسیار نرم‌‎تر است و خاصیت آبرسانی به پوست دارد. در ترکیبات آن از هیالورونیک‏‌اسید استفاده می‏‌شود و به‏‌همین دلیل بهترین کانسیلر برای پوست خشک محسوب می‏‌شود.

4- کانسیلر رولوشن مدل Conceal & Hydrate

کانسیلر رولوشن مدل Conceal & Hydrate

هنگام معرفی کانسیلر خوب با قیمت مناسب، کانسیلر رولوشن هیچ‏گاه از قلم نمی‏‌افتد. اگر بخواهیم بگوییم مزایای این کانسیلر چشم چیست، باید به کاور بالا، سبکی و وجود خاصیت آبرسانی در آن اشاره کنیم. این محصول نیز جزو کانسیلرهای مایع است و به‏‌دلیل وجود هیالورونیک‌‎اسید و خاصیت آبرسانی، برای انواع پوست به‎‌خصوص پوست‏‌هایی که کمی خشک هستند، مناسب خواهدبود.

۵- کانسیلر نارس

کانسیلر نارس

کانسیلر نارس با بافت روان و سبک و طیف رنگ مختلف، پاسخگوی نیاز همه افراد با رنگ پوست مختلف است و توانایی پوشش تیرگی و خطوط صورت تا ۱۶ ساعت را خواهد داشت.


نحوه استفاده از کانسیلر برای جوانسازی پوست

اگر نحوه استفاده از کانسیلر برای جوانسازی پوست را بدانید، علاوه بر رفع ایرادات پوستی می توانید به تقویت پوست صورت کمک کنید. این محصول می تواند علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری در صورت، به تقویت پوست صورت و حتی دور چشم بپردازد.
کانسیلر از بهترین لوازم آرایشی برای رفع تیرگی های دور چشم، پوشش دهی کامل پوست برای پنهان کردن اثر لک و جای جوش است. اگر کانسیلر مناسب انتخاب کنید، با استفاده از استفاده از کانسیلر برای صورت می توانید آرایشی جذاب و بی نقص داشته باشید این محصول بی نظیر در انواع آرایش و گریم مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه استفاده از کانسیلر برای جوانسازی پوست شامل مراحل زیر است:
پیش از استفاده از کانسیلر صورت خود را با شوینده مناسب نوع پوست معمولی، خشک یا چرب بشویید.
حتما کانسیلرهای حاوی ویتامین را برای مصرف انتخاب کنید تا به جوانسازی و تقویت پوست خود کمک کنید.
پیش از استفاده از کانسیلر از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا خشک شدن پوست و پیری پوست جلوگیری کنید.
برای پوست دور چشم از کانسیلر مخصوص دور چشم استفاده نمایید ،کانسیلر صورت می تواند موجب ایجاد چروک دور چشم شود.
هنگام استفاده سر را به پایین خم کرده و به بالا نگاه کنید تا خطوط زیر چشم کاملا با کانسیلر پوشانده شود. به این ترتیب آثار چین و چروک محو شده و پوستی شاداب و جوان خواهید داشت.


روش استفاده از کانسیلر برای دور چشم

اگر می خواهید آرایشی بی نقص و پوستی صاف و یکدست داشته باشید، پیشنهاد می دهیم همیشه یک کانسیلر در کیف لوازم آرایشی خود داشته باشید. با اطلاع از نکات مهم مصرف، روش استفاده از کانسیلر برای دور چشم بسیار ساده خواهد بود.
پوست زیر چشم بسیار حساس و نازک است تیرگی و رگ های زیر چشم، ظاهری ناخوشایند ایجاد می کنند که راه حل رفع و پوشش دهی کامل آن، مصرف کانسیلر است؛ بنابراین به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

  • برای پوشش دهی کامل تیرگی زیر چشم و مخفی کردن رگ های آبی پوست بهتر است از کانسیلر با تن رنگ زرد استفاده کنید.
  • اگر پوست بسیار روشن دارید، انتخاب کانسیلر صدفی را به شما پیشنهاد می دهیم.
  • اگر تیرگی زیر چشم شما بسیار کم است، بهترین کانسیلر دور چشم برای شما از نوع جامد یا استیکی است.

استفاده از کانسیلر برای پوشاندن چروک دور چشم

نحوه استفاده از کانسیلر برای پوشاندن چروک دور چشم، دارای نکاتی ظریف اما موثر است که با اطلاع از آن می توانید از چروک پوست بعد از آرایش جلوگیری کنید. معمولا یکی از مشکلاتی که خانم ها با آن روبرو هستند این است که بعد از آرایش دور چشم خود آثار خطوط و ترک خوردگی لوازم آرایشی را مشاهده می کنند.
در این شرایط گاهی سعی می کنند با ضربات آهسته انگشت، کرم پودر این ناحیه را محو کنند؛ پیشنهاد می دهیم برای رفع این مشکل از کانسیلر به روش زیر استفاده نمایید:

  • کانسیلر را به صورت دایره وار پایین چشم نکشید، بلکه برای پوشش دهی کامل تیرگی و چروک های دور چشم، نحوه استفاده از کانسیلر برای دور چشم به صورت حرکت مثلثی زیر چشم است؛ برای این کار می توانید از یک براش نرم، برای محو کردن کانسیلر دور چشم استفاده کنید.
  • استفاده از کانسیلر دور چشم کافی است و هرگز از کرم پودر دور چشم خود استفاده نکنید، با این روش مانع از تشکیل و یا تشدید چین و چروک دور چشم می شوید.
  • اگر دور چشم شما مستعد چروک است، از کانسیلرهای بدون روغن استفاده کنید.
  • می توانید برای محو کردن کانسیلر دور چشم از ضربات آهسته انگشت یا پد استفاده کنید؛ طرز استفاده از کانسیلر پد دار نیز به صورت ضربه ای است.
  • این سوال برای بسیاری از خانم ها مطرح است که بعد کانسیلر چی بزنیم؟! پیشنهاد می دهیم برای جلوگیری از چروک همراه با کانسیلر از پرایمر مخصوص دور چشم استفاده کنید؛ عملکرد این محصول مشابه با زیرسازی با پرایمر پوست صورت است.
  • از زیر چشم خود چین و چروک دارید، برای جلوگیری از باقی ماندن خطوط چروک، بعد از مصرف کانسیلر، سر خود را پایین نگه دارید و به بالا نگاه کنید، با این روش پرایمر در شرایطی خشک می شود که چین و چروک زیر چشم کاملا باز شده است و خطوط زیر چشم را پر می کند. در این حالت بعد از خشک شدن پرایمر می توانید با یک اسفنج مرطوب، زیر چشم ها به صورت ضربه ای کمی کرم پودر بزنید.

بهترین رنگ کانسیلر کدام رنگ است؟

برای انتخاب بهترین رنگ کانسیلر، مناسب با رنگ پوست و آرایش خود، توجه داشته باشید که همیشه کانسیلر را یک درجه روشن تر از کرم پودر مصرفی خود انتخاب کنید؛ با این روش پوشش دهی کرم پودر بسیار قوی تر خواهد بود و اگر آثار لک یا تیرگی روی پوستتان وجود داشته باشد، محو می شود؛ در ادامه می خوانید که انتخاب رنگ برای استفاده از کانسیلر چگونه است .


روش انتخاب کانسیلر مناسب رنگ پوست

انواع رنگ کانسیلر

وجود رنگ های مختلف کانسیلر اغلب موجب سردرگمی مصرف کنندگان در انتخاب رنگ مناسب می شود. در این قسمت روش انتخاب کانسیلر مناسب رنگ پوست را شرح داده ایم:

کانسیلر زرد رنگ مناسب پوست روشن

اگر رنگ پوست شما روشن است بهترین رنگ کانسیلر رنگ زرد است که قابلیت پوشاندن تیرگی ها و لک های پوستی را دارد.

کانسیلر صورتی، عسلی یا قهوه ای روشن مناسب پوست رنگ پریده

اگر پوست رنگ پریده ای دارید، می توانید از کانسیلر هایی با رنگ روشن، نظیر صورتی روشن، عسلی یا قهوه ای روشن استفاده کنید.

کانسیلر هلویی مناسب پوست تیره

اگر رنگ پوست شما تیره است بهترین رنگ کانسیلر برای پوست تیره، رنگ های هلویی تیره و روشن است.


نحوه استفاده از کانسیلر برای صورت

مراحل و نحوه استفاده از کانسیلر برای صورت ، به شرح زیر است؛ با رعایت نکات زیر می توانید آرایش و میکاپ حرفه ای داشته باشید:

  1. استفاده از نرم کننده هایی نظیر مرطوب کننده یا پرایمر پیش از آرایش
  2. استفاده از کانسیلر با رنگ مناسب برای پوشش دهی تیرگی زیر چشم از اهمیت بسیاری برخوردار است. روش استفاده از کانسیلر برای تمام رنگ ها یکسان می باشد، مهم این است که رنگ متناسب با پوست صورت انتخاب شود که در بخش های بالایی همین متن شرح داده شد.
  3. محو کردن رگ ها و قرمزی های در بینی با کانسیلر
  4. رفع آثار جوش با رنگ کانسیلر مناسب، به جای استفاده از حجم زیاد از کرم پودر.
  5. برای تثبیت کانسیلر روی پوست می توانید از یک اسفنج یا پد برای استفاده از تثبیت کننده استفاده کنید.
  6. از براش کانسیلر یا قلمو آرایش برای پخش کردن کانسیلر در آرایش استفاده کنید.

سوالات متداول انتخاب کانسیلر پوست

سوالات متعددی در مورد اینکه استفاده از کانسیلر چگونه است و ترتیب استفاده از کانسیلر در آرایش، برای مصرف کنندگان مطرح است که در این راهنمای آموزشی پاسخ برخی از این سوالات را می خوانید:

آیا کانسیلر موجب ایجاد چین و چروک دور چشم می شود؟

خیر کانسیلر یک لوازم آرایشی مناسب برای پنهان کردن چروک دور چشم و در صورت داشتن ترکیبات ویتامینه می تواند به کاهش چروک دور چشم کمک کند.

از کانسیلر پس از کرم پودر استفاده کنم یا قبل از آن؟

از کانسیلر در هر دو حالت استفاده می شود، اما اغلب آرایشگران حرفه ای برای رفع لک و تیرگی های پوست کانسیلر را پس از کرم پودر استفاده می کنند.

برای آغاز آرایش از پرایمر شروع کنم یا از کانسیلر ؟

اگر از پرایمر استفاده می کنید، ترتیب استفاده از پرایمر آغاز شده و به کانسیلر ختم می شود. استفاده از کانسیلر به پوشش دهی آرایش و رفع آثار لک و چروک کمک می کند.

آیا باید از کانسیلر قبل از اصلاح کننده نظیر کورکتور استفاده کنم؟

خیر، کانسیلر بعد از مصرف اصلاح کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد تا موجب یکدست شدن رنگ پوست شده و رنگ اصلاح کننده ها را محو کند.

منبع: دیواری جات

درمان جوش زیر پوستی در سریع ترین زمان ممکن

هیچ چیز به اندازه سلامت پوست بر زیبایی تاثیر مستقیم ندارد. به خطر افتادن سلامت پوست می‌تواند جدا از مبحث سلامتی، زیبایی پوست را نیز شدیداً تحت تاثیر قرار دهد. مثلاً جوش صورت یکی از عوامل مشکل ساز برای پوست است که هر نوعی از آن می‌تواند برای ما آزار دهنده باشد و به زیبایی پوستمان لطمه وارد کند.

جوش‌ها به دلایل مختلفی روی پوست ایجاد می‌شوند که از دلایل ژنتیکی تا عوامل محیطی و آب و هوایی را برای آن می‌توان نام برد. در میان عوامل رایج جوش زدن می‌توان به عوامل ژنتیکی، استفاده از کرم پودر و مرطوب کننده‌های سنگین و چرب، دستکاری زیاد جوش‌های سر سفید و سر سیاه، تغذیه نامناسب و … اشاره کرد.

 


جوش زیر پوستی چیست و چگونه ایجاد می شود ؟

تقریباً همه افراد در دوره‌ای از زندگی خود دچار آکنه می‌شوند که یکی از انواع آکنه، جوش‌های کور یا زیر پوستی می‌باشند. جوش زیر پوستی به آکنه‌ای گفته می‌شود که در زیر سطح پوست ایجاد شده و اغلب ملتهب و دردناک است.گاهی غدد سباسه پوست بیش از حد، سبوم تولید می‌کند و این سبوم اضافی با سلول‌های مرده پوست ترکیب شده و موجب ایجاد جوش‌های زیر پوستی می‌شوند. این نوع جوش‌ها از راه دور و به طور واضح قابل دیدن نیستند اما معمولاً به صورت یک توده سفت و سفید رنگ در زیر لایه پوست قابل لمس می‌باشند که ممکن است به دلیل التهاب پوست اطراف ناحیه درگیر، قرمز رنگ نیز باشند. از بین بردن جوش‌های زیر پوستی تا حدودی دشوار است اما با مراقبت و انجام روتین‌های مناسب پوست، قابل درمان هستندم.


 چند نمونه از مراقبت‌های پوستی در جهت بهبود این نوع جوش‌ها

طرز تهیه ماسک صورت برای جوش

خودداری از فشار دادن و دستکاری کردن جوش‌های زیر پوستی:

هرگز نباید جوش زیر پوستی را فشار دهید یا بیرون بیاورید زیرا این جوش‌ها در نزدیکی سطح پوست نیستند و در نتیجه تلاش برای بیرون آوردن و تخلیه جوش‌ها موجب التهاب بیشتر شده و نواحی دیگر را نیز درگیر می‌نماید.

استفاده از کمپرس آب گرم:

کمپرس آب گرم به بهبود جوش‌های زیر پوستی و کاهش درد ناشی از التهاب کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید یک حوله تمیز را در آب گرم گذاشته و به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی جوش‌ها قرار دهید تا آلودگی و چرک داخل جوش‌ها آزاد شده و سریعتر بهبود یابند. این کار را می‌توانید 3 یا 4 بار در روز انجام دهید.

استفاده از چسب‌های پاک کننده و بهبود دهنده جوش‌های زیر پوستی:

برچسب‌های جوش برای از بین بردن باکتری‌های مولّد جوش‌های زیرپوستی بسیار مفید هستند؛ آنها را مستقیماً بر روی جوش‌ها قرار دهید. این برچسب‌ها حاوی ماده‌ای ضد آکنه به نام اسید سالیسیلیک هستند که با جذب سبوم اضافی و از بین بردن باکتری‌ها و آلودگی موجب کاهش التهاب شده و به بهبود جوش‌های زیر پوستی کمک می‌کنند. شما می‌توانید این برچسب‌ها را از داروخانه تهیه کرده و تا زمان برطرف شدن کامل جوش‌ها از آن‌ها استفاده کنید. مدت زمانی که یک فرد می‌تواند از برچسب جوش استفاده کند متفاوت است اما حداقل هر 24 ساعت یک بار برچسب‌ها را عوض کنید.

استفاده از آنتی بیوتیک‌های موضعی:

 یکی از دیگر از مراقبت‌های مفید برای بهبود جوش‌های زیر پوستی استفاده از آنتی بیوتیک‌های موضعی است که با از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده جوش، باعث کاهش التهاب می‌شوند. رایج ترین نوع این آنتی بیوتیک‌ها محلول کلیندامایسین و اریترومایسین هستند که به صورت ژل نیز وجود داشته و قابل استفاده می‌باشند و شما می‌توانید در صورت نداشتن حساسیت پوستی، دو بار در روز از آنها استفاده کنید. همچنین در کنار استفاده از این آنتی بیوتیک‌ها برای رسیدن به نتیجه بهتر، می‌توانید از دیگر محصولات ضد آکنه حاوی بنزوئیل پراکسید که موجب خشک شدن سریعتر جوش‌های زیر پوستی می‌شوند نیز استفاده کنید.


آیا در آوردن جوش زیرپوستی با دست کار درستی است؟

به طور کلی در‌آوردن و تخلیه جوش زیرپوستی با استفاده از دست، کار درستی نیست. وقتی یک جوش زیرپوستی را فشار می‌دهید ممکن است مقداری از چرک داخل آن را تخلیه کنید اما در واقع این فشار موجب تخریب دیواره‌ی منافذ در زیر سطح پوست شما شده و باعث می‌شود مواد آلوده داخل جوش که ترکیبی از باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست و سبوم هستند به عمق و لایه درم پوست گسترش پیدا کنند و موجب آسیب بیشتر و ایجاد التهاب و زخم در محل آکنه شوند.مهم ترین کار برای مقابله با بدتر شدن آن دستکاری نکردن آن ها است. این موضوع در مورد تمام جوش ها صدق می کند اما برای جوش های زیر پوستی باید گفت که دستکاری و ترکاندن آن ها باعث بدتر شدن و تشدید التهاب نیز می شود.

در نتیجه بهترین کار برای تخلیه جوش‌های زیرپوستی مراجعه به پزشک متخصص پوست یا زیبایی است که می‌توانند بدون آسیب به پوست این جوش‌ها از بین ببرند.

اگر دسترسی به پزشک ندارید، از ساده‌ترین کارهایی که برای از بین بردن این جوش‌ها پیشنهاد می‌شود استفاده از کمپرس گرم است. اگر در طول روز و حدود سه یا چهار بار کمپرس گرم را روی پوستتان به مدت ده دقیقه قرار دهید در ابتدا درد را تسکین می‌دهد و سپس چرک آن از پوست خارج و کم کم پوست ترمیم خواهد شد.


انواع ماسک های صورت خانگی و طرز تهیه آنها

استفاده از ماسک صورت باید با آگاهی از جنس پوست و آگاهی از تاثیر آن بر پوست باشد. ماسک های خانگی که از مواد مغذی و طبیعی برای پوست تشکیل شده است عوارض جانبی احتمالی ناشی از هرگونه حساسیت را به طور چشمگیری کاهش می دهد موارد زیر از جمله ماسک صورت مناسب برای انواع پوست می باشد.

  • ترکیب مواد آلوئه ورا چای سبز یا زردچوبه مناسب برای رفع انواع جوش های آکنه ای
  • ماسک صورت با ماست شما می توانید با ترکیب جداگانه هر کدام از این موارد با ماست یک ترکیب جادویی برای پوست خود به وجود بیاورید موادی نظیر
  • توت فرنگی، عسل ، آب لیمو ترش، جو دوسر و کاکائو
  • ماسک ورقه ای صورت گزینه مناسب برای جوان سازی و شفافیت با خاصیت از بین برندگی انواع جوش
  • ماسک با ترکیبات آووکادو و لیمو با خاصیت شفاف کنندگی پوست
  • ماسک صورت آلوئه ورا و زغال معجزه می کند
  • درمان جوش ها با ماسک صورت عسل و جوش شیرین حیرت انگیز است
  • ماسک صورت پروبیوتیک برای آکنه ماسک جدید و خاصی است که تاثیر خوبی دارد
  • ترمیم آکنه و جوش با ماسک صورت خیار خیلی سریع تر انجام می شود

موارد بالا قسمتی از ماسک های صورت بودند که باعث جوان سازی پوست افراد می گردیدند در ادامه به طرز تهیه برخی از این ماسک ها را به طور دقیق سرح می دهیم و به دستوراستفاده از انواع ماسک اشاره خواهیم نمود.

1. بهترین ماسک خانگی برای جوش ؛ ترکیبی از زردچوبه و عسل!

برای تهیه این ماسک صورت شما باید نصف قاشق چایخوری زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب نمایید و ترکیب بدست آمده را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست صورت خود قرار دهید.

زردچوبه به دلیل وجود ترکیبات مختلف در ساختار خود دارای خاصیات ضد التهابی بسیار قدرتمندی می‌باشد و ترکیب شدن این ویژگی با خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی عسل موجب می‌شود تا پوست صورت مقاومت بسیار بیشتری را در برابر جوش‌های صورت از خود نشان دهد و کم‌تر از گذشته در معرض آسیب‌های ناشی از آکنه قرار بگیرد.

2. استفاده از روغن درخت چای برای ساخت ماسک از بین برنده جوش

روغن درخت چای دارای ترکیبات ضد التهابی و ضد میکروبی بسیار قدرتمند می‌باشد و استفاده از این ماده برای ساخت ماسک صورت می‌تواند مشکل جوش‌های صورت شما را برای همیشه برطرف نماید.

با این حال، این ماده می‌تواند موجب بروز حساسیت در پوست برخی از افراد شود و به همین دلیل، دانشمندان توصیه کرده‌اند که تنها در هر بار استفاده از روغن درخت چای تنها یک تا دو قطره از این ماده را در ساخت ماسک صورت استفاده نمایید و پوست خود را حداکثر پس از 15 تا 30 دقیقه با استفاده از آب ولرم شستشو دهید.

همچنین، شما می‌توانید این روغن را در هنگام آماده کردن ماسک‌های پودری تجاری همچون ماسک کلسیوم بنتونیت به آن‌ها اضافه نمایید و یا اینکه این روغن را با کمی عسل رقیق کنید و سپس از این ماسک صورت برای از بین بردن جوش‌ها و آکنه‌ها استفاده نمایید.

3. ماسک برای رفع جوش با ترکیب جادویی آلوئه ورا، چای سبز و یا زردچوبه

آلوئه ورا یکی از ترکیبات بسیار خارق‌العاده در رابطه با از بین بردن جوش‌ها و آکنه‌های صورت می‌باشد و استفاده از ماسک صورت آلوئه ورا می‌تواند به شما در این زمینه کمک نماید.

این گیاه ضمن برخورداری از ترکیبات ضد التهابی دارای ترکیبات دیگری همچون سولفور و سالیسیلیک اسید نیز می‌باشد و می‌تواند در بازیابی پوست‌های آسیب دیده از جوش و یا آکنه کمک کند.

همچنین، ماسک‌های صورت حاوی آلوئه ورا برای پوست‌های چرب نیز بسیار مناسب هستند و چنانچه شما به دلیل چرب بودن بیش از حد پوست خود قادر به بهره‌مندی از مزایای ماسک‌های صورت نیستید، می‌توانید از این ماسک صورت برای افزایش زیبایی استفاده نمایید.

در افرادی که پوست صورت آن‌ها حساس می‌باشد استفاده از آلوئه ورا می‌تواند زمینه را برای بروز حساسیت‌های آلرژیک فراهم نماید و این افراد می‌توانند از ترکیب آلوئه ورا با چای سبز و یا زردچوبه به عنوان ماسک صورت استفاده نمایند و از مزایای این گیاه شگفت انگیز بهره‌مند شوند.

4. ماسک برای از بین بردن جوش های صورت با استفاده از جو دو سر (بلغور)

جو دو سر یا بلغور یکی از گیاهانی است که در دارای خواص بسیار زیادی می‌باشد و می‌توان از این ماده برای ساخت یک ماسک صورت سالم و بدون عوارض جانبی استفاده کرد.

سبوس جو غنی از ترکیبات مختلفی همچون: ویتامین E، خانواده ویتامین‌های B، مواد معدنی و پروتئین‌ها می‌باشد و این ترکیبات می‌توانند طراوت و شادابی پوست صورت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

برای ساخت ماسک از جو دو سر تنها کافیست تا این ماده غذایی را به میزان کافی بجوشانید و اجازه دهید تا سرد شود و سپس از آن به عنوان ماسک صورت استفاده نمایید. همچنین، شما می‌توانید از مقداری روغن درخت چای و یا زردچوبه نیز برای تقویت خواص ماسک خانگی خود استفاده کنید.

5. ماسک صورت آووکادو و لیمو؛ ماسک فوق العاده برای جوش صورت

آووکادو به دلیل ترکیبات خود می‌تواند تولید کلاژن در پوست صورت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و به همین دلیل است که از این میوه در ساخت ماسک‌های صورت استفاده می‌شود. برای ساخت ماسک از این میوه شما باید یک برش از آووکادو را با 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب نمایید و عصاره‌ی نصف یک عدد لیمو را به ترکیب بدست آمده اضافه کنید.

شما می‌توانید از این ماسک صورت تنها بر روی نقاط آسیب دیده پوست صورت خود استفاده نمایید و یا اینکه می‌توانید از آن برای شادابی بیشتر تمامی صورت بهره ببرید.

در صورتی که پوست صورت شما حساس می‌باشد می‌توانید از عصاره‌ی لیموی کم‌تری برای ساخت ماسک استفاده کنید و یا اینکه می‌توانید تنها از ترکیب عسل و آووکادو به عنوان ماسک استفاده نمایید. در کل، بهتر است که این ماسک بیش از 15 دقیقه بر روی پوست صورت شما باقی نماند تا احتمال ایجاد شدن حساسیت‌های آلرژیک نسبت به ترکیبات ماسک کم‌تر شود.

6. ماسک قهوه ؛ بهترین ماسک برای رفع جوش

قهوه همچون سایر ترکیبات ذکر شده دارای مواد ضد التهابی بسیاری می‌باشد و می‌تواند در از بین بردن قرمزی و تورم جوش‌های صورت به زیباجویان کمک کند. برای ساخت ماسک صورت با استفاده از قهوه شما به یک پیمانه شیر، نصف پیمانه قهوه آسیاب شده، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری عصاره لیمو نیاز دارید.

پس از ترکیب کردن این مواد باید از مخلوط بدست آمده برای ماساژ پوست صورت به شکل دورانی و به مدت 20 دقیقه استفاده نمایید تا سلول‌های مرده و ضعیف از سطح پوست جدا شوند و طراوت و زیبایی پوست شما افزایش یابد.

7. ماسک ضد جوش صورت آلوئه ورا و زغال

زغال می تواند چربی اضافی پوست را به خود جذب کند و آلوئه ورا به عنوان تسکین دهنده پوست، دارای خواص ضد التهابی می باشد. ترکیب این دو ماده با یکدیگر و در کنار سایر انواع ماسک صورت مناسب برای درمان آکنه پوست، می تواند مفید واقع شود.

  • قاشق غذاخوری زغال
  • 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • 1 قطره روغن درخت چای

تمام مواد را با کمک انگشت خود در یک کاسه کوچک مخلوط کنید و سپس آن را بر روی پوست صورتتان بمالید. سعی کنید ماسک را به مدت یک دقیقه و با حرکت های دورانی انگشتان، بر روی پوست خود بمالید و اجازه دهید ماسک به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی پوست استراحت کند. سپس صورت را با آب گرم بشویید.

8- از بین بردن جوش با ماسک صورت عسل و جوش شیرین

برای داشتن یک ماسک صورت خانگی راحت، موثر و ضد آکنه، شما می توانید جوش شیرین، با خاصیت ضد التهابی، را به همراه عسل با خاصیت نرم کنندگی پوست مخلوط کنید. شما همچنین می توانید از خاصیت لایه بردار آبلیمو در این ترکیب استفاده کنید.

  • 1 قاشق چایخوری آبلیمو
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • 1 قاشق چایخوری جوش شیرین

در یک کاسه کوچک، آب لیمو، جوش شیرین و عسل را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. سپس این ماسک را بر روی پوست صورت و نواحی گردن قرار دهید. از آنجایی که آب لیمو و عسل خاصیت چسبندگی دارند، از قرار دادن ماسک در نواحی اطراف چشم ها خودداری کنید.

این ماسک اسکراب صورت نیست، پس از مالیدن بیش از حد آن با دست بر روی پوست، صورت خودداری کنید. پس از 15 دقیقه، ماسک را با کمک آب گرم از روی صورتتان پاک کنید و سپس صورت را با آب سرد بشویید. به دلیل واکنش سریع لیمو ترش در برابر نور، بهتر است از این ماسک صورت در ساعات پایانی روز استفاده کنید. همچنین روز بعد، پیش از بیرون رفتن از خانه حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.

9- ماسک صورت پروبیوتیک برای آکنه

خیار به طور طبیعی دارای خاصیت ضد التهاب است و حضور آن در این ماسک صورت، می تواند به ارامش و التیام پوست صورت شما کمک کند. همچنین وجود پروبیوتیک های اضافی در این ماسک در تغذیه بهتر میکروبیوم های موجود در سطح پوست، نقش مهمی را ایفا می کند. دانه های خیار سرشار از پتاسیم و ویتامین E هستند و می توانند سبب کاهش لکه های پوست صورت شوند.

  • نصف یک خیار را رنده یا پوره کنید
  • 2 قاشق غذاخوری ماست ساده
  • 1 کپسول پروبیوتیک

مواد گفته شده در بالا را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید و سپس با دست های تمیز، مخلوط را بر روی پوست صورتتان بمالید. بهتر است قبل از انجام این کار، پوست صورت خود را کاملا بشویید. از مالیدن این ماسک به نواحی دور چشم خودداری کنید. پس از 15 دقیقه استراحت ماسک بر روی پوست، آن را با آب گرم بشویید. پس از پاک کردن پوست صورت، می توانید از یک تونر یا مرطوب کننده پوست استفاده کیند.

10- ترمیم جوش های صورت با ماسک خیار

خیار به طور طبیعی دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به روشن تر شدن پوست صورت کمک کند. استفاده از خیار می تواند ضمن درخشان تر شدن پوست صورت شما، به آبرسانی آن نیز کمک کند.

اگر با مشکلات ناشی از آکنه صورت دست و پنجه نرم می کنید، این ماسک می تواند برایتان مفید واقع شود. این ماسک ترکیبات مشابهی با ماسک پروبیوتیک دارد، اما اگر پروبیوتیک ها در دسترس شما نیستند، می توانید از ماسک صورت خیار برای درمان آکنه صورت استفاده کنید.

  • 1 عدد خیار پوست کنده شده
  • 1 قاشق غذاخوری ماست یونانی

خیار را (به همراه پوست و تخم هایش) رنده یا پوره کنید و آن را با ماست مخلوط کنید. ماسک را بر روی صورت خود قرار بمالید و اجازه دهید این مخلوط به مدت ده دقیقه بر روی صورتتان باقی بماند. سپس صورتتان را بشویید. استفاده از مواد اولیه خنک می توانند برای پوست های تحریک شده، لذت بخش و مفید باشند. شما می‌توانید از این ماسک به صورت روزانه استفاده کنید.


چطور باید از ماسک صورت خانگی برای جوش استفاده کنم؟

روش استفاده از ماسک صورت برای جوش زیر پوستی

ماسک‌های صورت در دو نوع خانگی و تجاری قابل تهیه هستند و شما می‌توانید بر اساس نیاز و دسترسی خود به این ماسک‌ها از آن‌ها برای رفع مشکلات پوستی مختلف استفاده نمایید. ماسک‌های صورت حاوی ترکیبات مغذی مختلفی هستند که با قرار گرفتن بر روی پوست صورت وارد ساختار پوست می‌شوند و وظایف خود را انجام می‌دهند.

پوست صورت انسان دارای منافذ مختلفی می‌باشد و میزان جذب ترکیبات در حالت عادی به دلیل بسته بودن این منافذ ناچیز است و به همین دلیل است که به شما توصیه می‌کنیم تا قبل از قرار دادن ماسک صورت بر روی پوست خود حتماً صورت خود را با استفاده از آب ولرم به مدت چند دقیقه شستشو دهید تا این منافذ باز شوند و نفوذپذیری پوست افزایش یابد.

انتخاب مناسب ماسک با در نظر گرفتن مواد موجود در آن و تاثیر دلخواه بر پوست مورد دیگری است که باید به آن توجه داشت. زمان استفاده از ماسک نیز بسیار شایان توجه است و فرد باید بعد استفاده از ماسک در زمان مشخص صورت خود را مورد شست و شو قرار دهد.


چرا ماسک صورت خانگی نسبت به ماسک‌‌ صورت تجاری بهتر است؟

قبل از استفاده از ماسک‌های صورت باید به این نکته توجه داشته باشید که راز اصلی بالا بودن بازده استفاده از ماسک صورت خانگی تازه بودن مواد تشکیل دهنده این ماسک‌ها می‌باشد و این مسئله موجب شده است تا ماسک‌های صورت خانگی از بازده بیشتری نسبت به ماسک‌های تجاری برخوردار باشند.

اگرچه سازندگان ماسک‌های صورت تجاری ادعا می‌کنند که این ماسک‌ها از ترکیبات طبیعی ساخته شده‌اند ولی این ادعا تا حدود بسیاری نادرست می‌باشد و همچنان قسمت عمده‌ای از ترکیبات تشکیل دهنده این ماسک‌ها شیمیایی است و به همین دلیل، این ماسک‌ها نسبت به ماسک‌های صورت طبیعی از بازده کم‌تری برخوردار هستند.

بنابراین، برای ساخت ماسک صورت خانگی بهتر است که از تازه‌ترین ترکیبات استفاده نمایید تا بازده این فرایند به میزان قابل توجهی افزایش یابد و زیبایی و طراوت پوست صورت شما بیشتر تقویت شود.


آیا باید پوستم را پس از استفاده از ماسک صورت شستشو دهم؟

اگرچه بیشتر ترکیبات استفاده شده در ساخت ماسک صورت دارای عوارض جانبی نمی‌باشند ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که مواجهه طولانی مدت پوست با این ترکیبات می‌تواند زمینه را برای بروز مشکلات بعدی همچون: افتادگی پوست، پیری زودرس پوست و نازک شدن پوست فراهم نماید و به همین دلیل است که شما باید پوست صورت خود را پس از استفاده از ماسک صورت برای رفع جوش بو وسیله‌ی آب ولرم شستشو دهید تا این ترکیبات بیش از اندازه با پوست صورت در تماس نباشند.

منبع: دیواری جات

رشد سریع مو با چند تکنیکی جهانی

شما می توانید رشد موهای خود را افزایش دهید. شاید از شنیدن این عبارت تعجب کنید، اما راه های بسیار زیادی برای افزایش رشد مو وجود دارد. ممکن است بارها از خود پرسیده باشید که آیا محصولی برای افزایش رشد موها وجود دارد؟ آیا تغییراتی در رژیم غذایی می تواند رشد موها را تسریع کند؟ چه داروها و درمان هایی برای این امر وجود دارد؟

در این مقاله از دیواریجات سعی داریم تا به شما در یافتن پاسخ هایی برای پرسش های فوق کمک کنیم. در ادامه نیز ما به فاکتورها و اقداماتی که می توانند بر رشد و سلامت موها تاثیر بگذارند، نگاه دقیق تری خواهیم داشت.


موها چگونه رشد می کنند؟

نکته شگفت انگیزی که در ابتدای مقاله باید به آن اشاره کنیم این است که بر اساس اعلام آکادمی پوست آمریکا (AAD) هر انسانی با 5 میلیون فولیکول مو به دنیا می آید. این فولیکول ها همان ریشه هایی هستند که در طول زندگی، موهای ما از داخل آن ها رشد می کنند. از این تعداد، حدود 100000 فولیکول مو روی پوست سر قرار دارند.

وقتی صحبت از ریزش مو به میان می آید، AAD معتقد است که ریزش حدود 50 الی 100 تار مو در روز امری کاملاً طبیعی است. مو از ریشه ای در انتهای فولیکول زیر پوست شما رشد می کند. خون موجود در پوست سر به سمت فولیکول می رود و اکسیژن و مواد مغذی را به ریشه مو می رساند. این فرایند به رشد موهای شما کمک می کند.

با رشد بیشتر موها، آن ها از دل یک غده چربی و از داخل پوست سر شما به سمت بیرون حرکت می کنند. به گفته AAD، روغن موجود در این غده سبب براقی و نرمی موها می شود.


راه‌کارهای رشد طبیعی مو از طریق تغذیه سالم

شاید شست‌وشو، خشک کردن، استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌ها برای سلامت مو ضروری باشند، اما این عوامل به تنهایی نمی‌توانند سلامت موها را تضمین کنند. موهای شما هر ماه حدود ۴/۱ اینچ رشد می‌کنند و مهم‌ترین عامل رشد، چه در مورد مو و چه پوست و ناخن، تغذیه مناسب است. هر چه سالم‌تر غذا بخورید، موها و سلول‌ها محکم‌تر و به‌طور کلی بدن قوی‌تر می‌شود.

چربی‌های سالم

چربی سالم بریا رشد سریع مو

چربی‌های سالم علاوه‌ بر تاثیر مثبت بر روی عملکرد قلب شما، برای متابولیسم، هضم، پوست و موی شما نیز مفید هستند. امگا ۳ (موجود در دانه‌های کتان، دانه‌های چیا، ماهی و روغن ماهی، گردو و ریحان) باعث تقویت، براق شدن و رشد طبیعی موهای شما می‌شود.

ویتامین D

مصرف ویتامین d بریا رشد سریع مو

کمبود ویتامین D باعث کاهش رشد طبیعی مو می‌شود، بنابراین اگر شما کمبود ویتامین D داشته باشید، و ساکن مناطق سردسیر باشید (به ویژه در فصل زمستان) می‌توانید از آفتاب به‌اند ازه کافی ویتامین D بگیرید. گوشت آرگان، زرده تخم مرغ، ماهی تن و ماهی آزاد، منابع خوبی برای تامین این ویتامین هستند.

اگر شما گیاهخوار هستید، احتمالا می‌خواهید مکمل‌های گیاهی را بشناسید؛ برخی از قارچ ها، و همچنین غلات و حبوبات غنی شده، جایگزین‌های مناسبی هستند.

سویا

خوردن سویا برای رشد بهتر مو

در این دانه‌های روغنی فاکتور IGF-I (فاکتور رشد انسولین) یافت می‌شود. که این فاکتور رشد تاثیر زیادی در رشد طبیعی مو دارد.البته مصرف سویا برای کسانی که بیماری تیروئید دارند توصیه نمی‌شود زیرا باعث تشدید بیماری و کاهش رشد مو می‌شود.

غذاهای تند

خوردن غذای تند برای رشد مو

علت اصلی تند بودن فلفل‌ وجود ماده ی Capsaicin در آن است که این ماده به رشد سریع مو نیز کمک می‌کند. پس در مصرف فلفل‌ها تردید نداشته باشید، حتی مصرف فلفل دلمه‌ای هم در تامین این ماده می‌تواند موثر باشد.

بیوتین

خوردن قرص بیوتین برای رشد مو

کراتین یک ماده‌ی پروتئینی است که از اجزای اصلی تشکیل دهنده‌ی پوست، مو و ناخن محسوب می‌شوند و بیوتین(ویتامین B ) نیز وظیفه اصلی پشتیبانی آن را به عهده دارد. اگر گاهی با خشکی و شکستگی مو، مواجه می‌شوید، یک مکمل بیوتین را امتحان کنید.

من برای چند ماه گذشته مکمل‌ها را مصرف کردم و متوجه تفاوت چشم‌گیری در رشد موهایم شدم. شما همچنین می‌توانید با خوردن شکلات، زرده تخم مرغ، آجیل، و یا گوشت، بیوتین را در رژیم غذایی خود دریافت کنید، اما کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف بیش از ۲٫۵ میلی گرم بیوتین در روز مجاز نمی‌نباشد


راه‌کارهای رشد طبیعی مو با رعایت نکات مراقبتی

مراقبت از پوست سر خود

نگه‌داری از پوست سر به شما کمک خواهد کرد که شما موهای سالم تری داشته باشید. برای اینکار بهتر است پوست سر خود را ماساژ دهید تا خون در آن به گردش در آید و از اسکراب برای پوست سر خود استفاده کنید تا رشد طبیعی موهایتان را سرعت ببخشید.

از ماسک مو استفاده کنید

ماسک موهای روغن موز و روغن زیتون و کدو تنبل می‌تواند موها و پوست سر شما را تغذیه کند.

سشوار و اتو کردن مو را کنار بگذارید

از خشک کردن موهایتان با سشوار و یا صاف کردن با اتوی مو اجتناب کنید ، زیرا باعث افزایش شکستگی و صدمه به موهای شما می‌شوند. اگر به طور معمول برای حالت دادن به موهایتان نیازمند گرما هستید، نگران نباشید؛ شما می‌توانید بدون حرارت نیز به موهای خود حالت دلخواه را بدهید.

در برابر عناصر محیطی از موهای خود حفاظت کنید

در مقابل عواملی مثل گرمای بیش از حد، رطوبت زیاد و اشعه ماوراء بنفش از موهای خود مراقبت کنید.

از برس‌ها و شانه‌های تمیز استفاده کنید

از برس‌های فیبر طبیعی و شانه‌های چوبی استفاده کنید تا از بریدن موهایتان در حین برس کردن جلوگیری کنید.از برس‌های چوبی با دانه‌های بلند برای ماساژ کف سر خودتان استفاده کنید.

اگر نکات بالا را با جدیت و بصورت مستمر انجام دهید حتما شاهد رشد چشم‌گیری برای موهایتان خواهید بود.


بهترین مواد غذایی برای زیبایی مو

غذایی که می‌خوریم تاثیرات زیادی بر روی مو هایمان میگذارد و مو و ناخن‌هایمان را مستعد تغییراتی قرار میدهد. ممکن است متوجه شده باشید که موهای شما در تابستان سریعتر رشد می‌کنند، زیرا مصرف میوه و سبزی تازه شما در این فصل بیشتر است. مطمئنا دلایل دیگری نیز در رشد مو دخالت دارند اما موادغذاهایی برای موهای شما بهتر از دیگر عوامل است.

ماهی قزل آلا

خوردن ماهی برای رشد مو

ماهی قزل آلا سرشار از پروتیئن و ویتامین D است که مصرف آن برای استحکام مو لازم و ضروری بنظر می‌رسد. بیشتر از آن، اسیدهای چرب امگا ۳ که در این ماهی خوشمزه یافت می‌شوند، بطور طبیعی در بافت مو نیز وجود دارند که باعث سلامت و هیدراته نگه‌داشتن موهای شما می‌شوند.

ذغال اخته

خوردن زغال اخته برای زیبایی مو

مراقبت از مو بهانه‌ای برای خوردن بسیاری از این میوه‌های خوشمزه مانند ذغال اخته است. ویتامین C موجود در ذغال اخته باعث تولید کلاژن می‌شود، که این کلاژن‌ باعت تقویت ساقه مو می‌شود. ذغال اخته همچنین دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که از پیری زودرس جلوگیری می‌کنند. مقادیر قابل توجه روی موجود در زغال اخته برای تقویت فولیکول مو مفید بوده و به درمان ریزش مو کمک می‌کند. علاوه بر این آهن موجود در زغال اخته با بهبود گردش خون در پوست سر از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

عدس

خوردن عدس برای زیبایی مو

عدس ماده غذایی دوست‌داشتنی و غنی از آهن است که در رشد سلول‌های مو تاثیر دارد. عدس می‌تواند منبع غنی برای گیاهخواران که امکان استفاده از گوشت گاو،ب وقلمون و مرغ ندارند، باشد.

عدس حاوی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از پوست بدن در برابر تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. رادیکال‌های آزاد موادی مضر هستند که می‌توانند به سلول‌های بدن به ویژه سلول‌های پوست آسیب برسانند.

سیب زمینی شیرین

مصرف سیب زمینی شیرین برای زیبایی مو

کمبود بتا کاروتن می‌تواند منجر به خشکی و شوره سر شود. شما می‌توانید بتا کاروتن را در سیب زمینی شیرین پیدا کنید که باعث افزایش رشد طبیعی مو می‌شود.

گردو

خوردن گردو برای زیبایی موی سر

این گیاهان حاوی بیوتین، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ است، گردو از مو در مقابل اشعه‌های خورشید محافظت می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

گردوها همچنین حاوی مس هستند که رنگ موهای شما را ثابت نگه می‌دارد.

اسفناج

خوردن اسفناج برای زیبایی مو

اسفناج مغذی و پر از ضد اکسیدان است و همچنین یک منبع آهن است که از کمبود آهن که موجب ریزش مو می‌شود، جلوگیری می‌کند.

کدو تنبل

خوردن کدو تنبل برای زیبایی مو

کدو تنبل حاوی ویتامین A است که مسئول تولید صمغ ریشه مو است. کدو تنبل به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای مو عمل می‌کند و موجب تقویت پوست می‌شود. کمبود این ویتامین باعث خشکی و خارش پوست سر می‌شود.

تخم مرغ

خاصیت تخم مرغ برای زیبایی موی سر

سفیده تخم مرغ دارای بیوتین است، که از ریزش و خشکی مو جلوگیری می‌کند. تخم مرغ‌ها همچنین غنی از سیتستین هستند که باعث افزایش ضخامت ساقه مو می‌شوند.

جو

خوردن جو برای زیبایی مو

سعی کنید در میز صبحانه خود حتما از جو دو سر استفاده کنید، زیرا غنی از سیلیس است. این کانی باعث می‌شود که موهایی سالم ،خوش حالت و مقاوم داشته باشید.

ماست یونانی

خوردن ماست برای زیبایی موی سر

ویتامین B5، اغلب بر روی برچسب‌های محصولات مو یافت می‌شود. این ویتامین در ماست یونانی، همراه با ویتامین D یافت می‌شود که هر دو در رشد فولیکول مو نقش دارند.

بادام

خوردن بادام برای رشد سریع مو

بادام سرشار از ویتامین E است، که این ماده مغذی برای فعال کردن رشد و تقویت مو نیاز است. مصرف ۲۰ بادام در روز برای تامین ۷۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده ویتامین E کفایت می‌کند. همچنین، بادام سرشار از دیگر مواد مغذی ضروری برای رشد و محافظت است، که می‌توان به بیوتین، اسیدهای چرب و ویتامین B اشاره کرد.

صدف چروک

خوردن صدف چروکیده برای زیبایی موی سر

صدف‌های چروک سرشار از ماده معدنی روی هستند که به رشد سریع‌تر مو و درخشش هرچه بیشتر آن کمک می‌کنند. تنها با مصرف یک صدف چروک می‌توانید مقدار مصرف توصیه شده روزانه از ماده معدنی روی را تامین کنید.

اگر هر روز نمی توانید صدف چروک مصرف کنید، از دیگر گزینه‌های سرشار از روی مانند گندم، انجیر، و گوشت گاو که رشد طبیعی مو را بهبود می‌بخشند، می‌توانید استفاده کنید.


مواد غذایی که مصرف آنها توصیه نمی‌شود

همان گونه که برخی مواد غذایی به رشد قوی‌تر و سریع‌تر مو کمک می‌کنند، برخی مواد غذایی دیگر می‌توانند سلامت مو را به خطر بیاندازند. مواد غذایی پالایش شده و آنهایی که از محتوای بالای قند و کربوهیدارت‌ها برخوردار هستند از آن جمله محسوب می‌شوند. برخی محصولات غذایی که موجب نفخ، تغییر در سطوح هورمونی و افزایش احتمال عفونت‌های قارچی می‌شوند، به طور مستقیم در توانایی رشد طبیعی مو اختلال ایجاد می‌کنند.

قند و استرس از بزرگترین عوامل موثر در ریزش محسوب می‌شوند. این شرایط شامل آسیب دیدن فولیکول‌های مو می‌شود، که از رشد طبیعی مو جلوگیری می‌کند. البته، این به معنای آن نیست که تمام قندها را از رژیم غذایی خود به طور کامل حذف کنید، زیرا ویژگی‌های دیگری را ارائه می‌کنند، اما باید نسبت به مصرف بیش از‌اند ازه توجه داشته باشید.


17 توصیه ساده جهت رشد سریع مو

رشد سریع موی سر

برخی از توصیه‌هایی که در ادامه می‌آید ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسند، اما رعایت تک تک آن‌ها شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر خواهد کرد.

۱) داشتن برنامه غذایی سالم و متعادل

باید برنامه غذایی‌تان شامل غذاهایی باشد که به رشد سریع مو های شما کمک کند. سبزیجات برگ دار، دانه غلات، حبوبات، ماهی و مرغ، منابع غذایی بسیار مفیدی هستند.

سلامت مو، مانند سلامت تمام بدنتان، بستگی به مواد غذایی مصرفی دارد. شامپو ، ماسک‌ مو و نرم کننده‌های خوب برای مراقبت از موی سر ضروری هستند، اما تنها چیزهایی نیستند که برای مراقبت از موهایتان احتیاج دارید.

مو عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است؛ بنابراین برای اینکه درخشندگی آن حفظ شود به پروتئین نیاز دارد. شما نیاز به یک برنامه غذایی متعادل دارید که حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی ضروری باشد.

۲) ماساژ پوست سر به رشد سریع مو کمک بسیاری می‌کند

به آرامی، با نوک انگشتان خود (نه با ناخن) پوست سرتان را ماساژ دهید.
یک قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل را کمی گرم کنید تا به صورت مایع درآید.
انگشتان خود را در روغن فرو کنید، سپس پوست سر خود را به صورت دایره‌ای ماساژ دهید.
ماساژ دادن پوست سر نه‌تنها باعث احساسی مطلوب می‌شود، بلکه به تحریک گردش خون هم کمک می‌کند؛ همچنین موجب حرکت چربی‌های پوست سر که تقویت کننده ریشه مو هستند و مرطوب ماندن موی شما می‌شود.

ماساژ پوست سر با ماده محرکی چون روغن نارگیل، باعث افزایش احتمال رشد موهایی قوی و بلند می‌شود. روغن نارگیل حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است و یک نرم کننده موی طبیعی به شمار می‌آید. البته باید دقت کنید روغن نارگیل خالص (بدون الکل) تهیه کنید.

۳) کوتاه کردن نوک موها به صورت مرتب

شما نیاز به آرایشگری دارید که موی شما را به خوبی بشناسد. برای رشد سریع مو لازم است هر ۳ ماه یک بار به آرایشگاه بروید و نوک موها و موخوره‌ها را کوتاه کنید.

شاید کوتاه کردن مو، برای کسی که می‌خواهد موهایش را بلند کند، غیرعقلانی به نظر آید، اما اگر به دنبال رشد متعادل موهایتان هستید، باید بدانید که کوتاه کردن مو بسیار مهم است.

آسیب دیدن ساقه مو و به وجود آمدن موخوره، به این دلیل که منجر به نازک شدن و شکنندگی موها می‌شود، مانعی برای رشد و سلامت مو است. به همین دلیل، کوتاه کردن مرتب نوک موها، برای افزایش قد مو و جلوگیری از گسترش موخوره ضروری است.

پس دانستیم که کوتاه کردن مرتب نوک موها چگونه باعث افزایش رشد مو می‌شود. البته نباید در کوتاه کردن مو افراط کرده و موهای خود را با فاصله زمانی بسیار کم، کوتاه کنید.

۴) موهای خود را زیاد نشویید

بعضی از خانم‌ها معتقدند تنها راه حفظ زیبایی و رشد مو، شستن روزانه آن است. تمیز نگه داشتن مو، برای حفظ بهداشت و رشد مو ضروری است؛ اما اگر موهای خود را به شیوه نادرستی بشویید، به جای کمک به موهایتان، موجب آسیب به آن‌ها می‌شوید.

استفاده روزانه از شامپو برای شستن موها نه تنها به رشد سریع مو کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود موهایتان کاملاً خشک شود و چربی طبیعی خود را از دست بدهد. این چربی‌های طبیعی از پوست سر به سمت تارهای مو حرکت می‌کنند و موجب حفظ رطوبت مو می‌شوند و برای داشتن موهای بلند، ضروری هستند.

بهتر است یک برنامه زمانی داشته باشید و موهایتان را حداکثر ۴ الی ۵ بار در هفته با شامپو ملایم یا شامپو بدون سولفات بشویید. ماساژ دادن آرام پوست سر، هنگام شست‌وشوی سر با شامپو، باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود و رشد مو را نیز افزایش می‌دهد.

البته شست‌وشوی روزانه موها اگر به دلیل تعریق شدید، استفاده مرتب از محصولات بدون نیاز به آبکشی مانند سرم مو، ژل و… باشد، بد نیست، اما اگر عرق نمی‌کنید و یا به صورت روزانه از محصولات آرایشی مو استفاده نمی‌کنید، از شست‌وشوی روزانه‌ موهایتان بپرهیزید.

۵) موهای خود را زیاد برس نزنید

برس زدن روزانه مو نباید بیش از ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. بیشتر خانم‌ها معتقدند راز داشتن موهای بلند و سالم، برس زدن است. عده‌ای دیگر به دلیل اینکه معتقدند برس زدن مو، منجر به ریزش مو می‌شود، موهای خود را مگر در مواقع ضروری، شانه نمی‌زنند. هر دو کار اشتباه است.

برس زدن باعث تحریک پوست و آزادسازی چربی‌های طبیعی مو و همچنین گسترش این چربی‌ها در تارهای مو می‌شود. برای اینکه موهایتان شکننده نشود و همچنین برای جلوگیری از ریزش مو، موهایتان را به آرامی برس بزنید؛ در غیر این صورت دچار طاسی سر خواهید شد.

البته در انتخاب نحوه درست برس یا شانه زدن، نوع برس و نوع مو هم اهمیت دارند. استفاده از برس‌هایی با سوزن‌های فلزی بسیار نادرست است. بهترین کار استفاده از شانه چوبی یا برس با سوزن‌هایی با سر گرد و غیر فلزی برای موهای صاف و استفاده از شانه چوبی دندانه درشت برای موهای فر است. البته موهای فر را نمی‌توان در حالتی که کاملاً خشک است شانه زد. این کار باعث کشیدگی و شکنندگی تارهای مو می‌شود.

6) کاهش استرس باعث افزایش سرعت رشد موها می‌شود

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که از موهایتان به صورت ویژه‌ای مراقبت کنید و با ملایمت با آن‌ها رفتار کنید، اما به نتیجه دلخواهتان در رشد مو نرسیده باشید. سطح بالای استرس باعث اختلال در رشد مو و در نهایت ریزش موی سر می‌شود‌ و این یعنی تارهای مو در مرحله آناژن، آن گونه که باید، رشد نمی‌کنند.

استرس به دلیل عوامل فیزیولوژیکی و روانشناختی به وجود می‌آید و موجب تأثیر منفی در سلامت و رشد سریع مو می‌شود. استرس باعث از دست دادن حجم مو و کدر و ضعیف شدن آن می‌شود.

شما می‌توانید با انجام منظم یوگا، مدیتیشن و ورزش‌هایی از این قبیل، استرس خود را کاهش دهید و با خواندن کتاب و گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان، موجب آرامش ذهن خود شوید.

همچنین شما نیاز دارید برای حفظ سلامت موهای خود، چرخه خواب و بیداری مناسبی داشته باشید. به طور کلی می‌توان گفت بهتر است ۸ ساعت بخوابید. البته میزان خواب کافی برای افراد در سنین مختلف متفاوت است. در مقاله دیگر ما با عنوان سلامت خواب می‌توانید میزان مناسب خواب برای خود را بیابید

7) روبالشی خود را عوض کنید

روبالشی نخی خود را با روبالشی ساتن یا ابریشمی عوض کنید.

اگر به دنبال راهکاری برای رشد سریع مو هستید، باید بدانید که تمام کارهای کوچکی که در راستای افزایش رشد مو خود انجام می‌دهید، شما را یک قدم به هدفتان نزدیک‌تر خواهد کرد.

توصیه می‌شود روبالشی ساتن یا ابریشم را جایگزین روبالشی نخی کنید. ابریشم نرم‌تر از نخ است و باعث کاهش الکتریسیته مو، و در نتیجه کمتر شدن به هم ریختگی مو می‌شود‌. همچنین احتمال شکستگی تارهای مو در حین خواب، روی پارچه ساتن یا ابریشم، کمتر از پارچه نخی با اصطکاک بیشتر است. علاوه بر این، موها روی پارچه ابریشمی کمتر خشک می‌شوند.

8) برای رشد سریع مو از مکمل‌ها استفاده کنید

از مواد غذایی طبیعی و مناسب استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد، این کار به افزایش فرایند رشد مو کمک می‌کند. اما تمام عناصر و ترکیبات لازم برای رشد مو در تمام انواع رژیم‌های غذایی یافت نمی‌شوند.

مکمل‌های متنوعی مانند بیوتین و قرص‌های مولتی ویتامین وجود دارند که برای خانم‌هایی که می‌خواهند موهای بلند و قوی داشته باشند، بسیار مناسب است. این مکمل‌ها باعث می‌شوند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز که در برنامه غذایی‌تان وجود ندارد، دریافت کنید‌ و در نهایت می‌توانند به افزایش رشد مو کمک کنند.

البته مکمل بیشتر به معنای رشد بیشتر مو نیست. هیچ‌گاه نباید مکمل‌ها را (حتی اگر ویتامین باشند) بیش از مقدار توصیه شده مصرف کرد. همچنین در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید یا مبتلا به بیماری هستید، قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

9) از درمان‌های طبیعی مو استفاده کنید

در فرایند مراقبت از موهایتان، قطعاً درباره فواید درمان‌های طبیعی مو شنیده‌اید. ماسک موهای خانگی به سادگی با مخلوط کردن لیمو، عسل، آووکادو، اسانس رزماری، روغن نارگیل و روغن زیتون که در هر خانه‌ای موجود است، تهیه می‌شوند و می‌توانند به رشد سریع مو کمک کنند.

مواد طبیعی مختلفی وجود دارد که موهای شما را مرطوب و نرم و ابریشمی می‌کند و مو را به حداکثر رشد خود می‌رساند، حداقل هفته‌ای یکبار از یک ماسک موی طبیعی مناسب موهای خودتان استفاده کنید.

10) از موهایتان محافظت کنید

زمانی ‌که بیرون از منزل هستید، مخصوصاً زمانی که آب و هوا نامناسب است و گرد وغبار وجود دارد، موی خود را بپوشانید، چرا که رطوبت موهایتان در معرض گرد و غبار و گرما و وزش باد کاهش می‌یابد. لازم که گفتن هم نیست که موی خشک یعنی موی شکننده و آسیب‌پذیر.

11) به طور مرتب از نرم کننده یا ماسک موی داخل حمام استفاده کنید

مو زیبایی شما را منعکس می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری از خانم‌ها، زمان زیادی را صرف حفظ نرمی و درخشندگی موی خود می‌کنند.

اغلب خانم‌ها موهای خود را با شامپو می‌شویند، اما از اهمیت استفاده از یک نرم کننده خوب غافل هستند. استفاده از نرم کننده، به حفظ لیپید و پروتئین‌ها در داخل ساقه مو کمک می‌کند، همچنین باعث ایجاد لایه‌ای روکش مانند روی کوتیکول (بیرونی‌ترین لایه‌ی ساقه مو) می‌شود و همین نکته باعث رشد بهتر موها می‌شود.

نرم کننده‌های قوی و روش‌های درمانی که برای بازسازی موها انجام می‌شوند، به آب رسانی تارهای مو و درمان موهای آسیب دیده و کاهش وز شدن مو و کدری مو کمک می‌کنند. این نرم کننده‌ها و ماسک‌های داخل حمام در حفظ سلامت موی شما موثر هستند؛ و همچنین اندازه، قابلیت کنترل، حجم و درخشندگی آن را نیز افزایش می‌دهند.

12) برای رشد سریع مو به اندازه کافی آب بنوشید

مطمئن شوید که هر روز حداقل ۸ لیوان آب می‌نوشید. نوشیدن آب برای سلامتی کل بدن بسیار مفید است؛ زیرا موجب دفع سموم بدن و عملکرد درست آن می‌شود. از آنجایی که مو برای حفظ رطوبت خود به بدن متکی است، باید با نوشیدن آب، همیشه رطوبت بدن و موی خود را حفظ کنید.

13) موهای خیس خود را درون حوله نپیچید

برای رشد سریع مو باید به این نکته توجه کنید که پیچیدن مو درون حوله، درست بعد از شستن، شاید به نظر منطقی آید، اما مو زمانی که خیس است، مستعد شکنندگی است. از این رو، توصیه می‌شود موی خود را به آهستگی با حوله میکروفیبر یا یک تی‌شرت خشک کنید. این کار موجب جلوگیری از آسیب به کوتیکو مو (لایه پوشاننده ساقه مو) می‌شود.

14) برای رشد سریع مو، آن‌ها را ضد عفونی کنید

برای این کار نیاز به محصولات ضد میکروب دارید. عفونت‌های میکروبی در پوست سر، منجر به ضعیف شدن فولیکول مو و آسیب به ساقه مو می‌شوند؛ به این طریق موی ناسالم و کدری به وجود می‌آید. این عفونت‌ها منجر به بیماری‌های پوست سر مانند درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، اگزمای پوست سر و… می‌شوند، که همه این‌ها مانع رشد طبیعی مو می‌شوند.

پاکسازی مو با استفاده از محصولات ضد میکروب، درمان‌های بالینی و داروهای مناسب به افزایش رشد سالم موها کمک می‌کند.

15) موهای خود را با روغن گرم ماساژ دهید

به سلیقه خود یک روغن مناسب انتخاب کنید. ماساژ دادن آرام مو با روغن های ولرم مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن آرگان و… نه تنها باعث بهبود گردش خون در پوست سر می‌شود، بلکه پوست سر را تقویت، بازسازی و نرم کرده، به رشد سریع مو نیز کمک می‌کند؛ همچنین موجب تقویت پیاز مو و قوی، بلند و درخشان شدن مو می‌شود.

16) موی خود را با سرکه بشویید

شستن مو با سرکه سیب علاوه بر اینکه باعث افزایش رشد مو می‌شود، مو را درخشان، سالم و زیباتر می‌کند. مخلوط ۲ قاشق سوپ‌خوری سرکه و ۱ لیتر آب، مانند یک نرم کننده طبیعی عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند موهای بلند و سالمی داشته باشید. این ترکیب خاصیت ضدمیکروبی نیز دارد.

17) صبور باشید

حتی بهترین راه حل‌های رشد مو نیاز به صبر و تداوم دارند. تا زمانی که کار درست را انجام بدهید و برای به دست آوردن موهای بلند، مصمم باشید، مطمئن باشید نتیجه خواهید گرفت. اگر سریعاً نتیجه مطلوب را کسب نکردید، نگران نشوید و موهای خود را از روی ناامیدی کوتاه نکنید. به یاد داشته باشید موهای شما در هر ماه به طور میانگین تنها ۱.۲۵ سانتی متر رشد می‌کنند.

منبع: دیواری جات

موثر ترین روش های درمان خانگی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از بیماری های پوستی شایعی است که هر ساله حدود یک میلیون نفر را درگیر می کند. البته بسیاری از موارد زگیل های تناسلی ناشناخته باقی می مانند. اکثر موارد زگیل تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. بیش از 120 سویه HPV وجود دارد، اما تنها نوع 6 و 11 از سویه هایی هستند که باعث زگیل های تناسلی می شوند. این سویه های ویروس اچ پی وی HPV معمولا باعث سرطان دهانه رحم نمی شوند، اما زگیل های تناسلی را ایجاد می کنند. در این مقاله به بررسی انواع درمان خانگی زگیل تناسلی می پردازیم.
برای درمان زگیل های تناسلی لازم است با پزشک مشورت نمایید واز داروهای تجویزی وی استفاده کنید. اما برخی از روش های خانگی وجود دارد که استفاده از آنها به تسریع فرآیند درمان کمک می کنند.

درمان زگیل تناسلی در منزل

مهم ترین داروهای درمان خانگی زگیل تناسلی

1- درمان قطعی زگیل تناسلی با سرکه سیب

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان با سرکه سیب می تواند مشابه داروهای تجویزی متشکل از مواد اسیدی که برای کشتن ویروس استفاده می کنند عمل کند که توسط افراد زیادی توصیه می شود. روش درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب اینگونه است که شما می توانید یک پنبه یا گاز را به سرکه ی سیب آغشته کنید و روی زگیل بگذارید.در طول درمان ممکن است زگیل ها سیاه شوند که یک نشانه خوب است.

2- درمان زگیل تناسلی با سیر

شواهدی وجود دارد که استفاده از عصاره ى سیر می تواند به عنوان یک روش درمان زگیل تناسلی موثر باشد. روش درمان زگیل تناسلی با سیر به این گونه است که شما می توانید عصاره ى سیر را خریداری کنید و مستقیما روی زگیل ها بگذارید. همچنین می توانید یک پد پانسمان (گاز) آغشته به مخلوط سیر و روغن را مدتی روی زگیل بگذارید.

3- روغن درخت چای برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان

در کنار سایر مزایای سلامتی، خواص ضد قارچی روغن های اساسی مورد مطالعه قرار گرفته اند. روغن درخت چای یک روغن اساسی است که در برابر قارچ و سایر ارگانیسم ها، از جمله شپش سر، سودمند است. روغن درخت چای به عنوان یک درمان خانگی زگییل تناسلی مفید باشد . شما می توانید یک قطره روغن درخت چای رقیق (مخلوط یک قطره روغن با یک یا دو قطره روغن حامل مانند روغن نارگیل) و مستقیم روی زگیل بگذارید.

بعضی از افراد ممکن است به روغن درخت چای حساسیت داشته باشند، بنابراین مقدار کمی روغن درخت چای رقیق شده را روی بازویتان آزمایش کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ واکنشی وجود نداشته باشد، قابل استفاده است.
روغن درخت چای می تواند باعث تحریک و ایجاد سوزش یا التهاب شود که این باعث کاهش اندازه زگیل می شود. از استعمال روغن درخت چای در دهان و یا واژن خودداری کنید. نیاز است از این روغن به مدت چند هفته استفاده کنید، و اگر بیش از حد تحریک کننده باشد، مصرف آن را قطع کنید.

4- استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک بدون بو و مزه، برای درمان مشکلات پوستی بسیاری از جمله زگیل های تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد. ریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک دارای خواصی ضد التهاب و ضد ویروس می باشد که به درمان خانگی زگیل تناسلی کمک می کند. یک گلوله پنبه را به روغن کرچک خالص آغشته کنید. (این نوع روغن، به وسیله فشار بر روی دانه ها و بدون اعمال گرما بدست می آید.) پنبه را بر روی زگیل قرار داده، آن را چسب کرده و اجازه دهید یک شب بر روی آن بماند.

صبح روز بعد، پنبه را برداشته و محل را با آب گرم شستشو دهید. به آرامی آن ناحیه را به وسیله یک پارچه یا لیف اسفنجی بسایید تا سلول های مرده برداشته شوند. این درمان را به صورت روزانه تکرار کنید تا زگیل ها تیره شده و در نهایت از بین بروند.

5- چای سبز

استفاده از چای سبز در برابر زگیل های تناسلی موثر است. چای سبز به یک ترکیب در پمادی به نام سینه کاتچین (ورجن) اضافه شده که به صورت تجویزی در دسترس است. شما همچنین می توانید مقدار بیشتری از عصاره چای سبز را خریداری کنید و یک یا دو قطره از آن را به روغن نارگیل اضافه کنید و به عنوان درمان خانگی زگیل تناسلی از آن استفاده کنید.

6- استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص التیام بخش آن، معمولا در درمان خانگی زگیل های تناسلی مردان و زنان مورد استفاده قرار می گیرد.علاوه بر این، این گیاه دارویی سرشار از خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است. همچنین، آلوئه ورا می تواند سبب تسکین پوست و رفع خارش شود. یک برگ آلوئه ورا را بریده و ژل آن را خارج کنید. یک گلوله پنبه را آغشته به ژل کرده و آن را مستقیما بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. پنبه را به وسیله نوار چسب بر روی پوست نگه داشته و اجازه دهید یک شب به همان حالت بماند.

صبح روز بعد، گلوله پنبه را برداشته و ژل را به وسیله آب گرم از روی پوست خود بشویید. این کار را به مدت یک ماه یا تا زمان از بین رفتن زگیل ها ادامه دهید. همچنین، می توان عصاره آلوئه ورا را نیز جهت تقویت سیستم ایمنی نوشید. این کار به بدن کمک می کند تا به سرعت با ویروس ایجاد کننده زگیل های تناسلی مقابله کند.

7- درمان زگیل تناسلی با زردچوبه

زرد چوبه یک ادویه شگفت انگیز است که توانایی هایی درمان گر دارد. این توانایی ها در متون مختلفی از علم آیورودا ستایش شده اند. علم آیورودا مانند یک طب جایگزین در هندوستان است. زرد چوبه یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است که به درمان زخم های شدید و التیام زگیل های تناسلی ناشی از ویروس HPV کمک می کند.

این ماده، به عنوان یکی از گزینه های درمان این توانایی را دارد تا پیشرفت عفونت را کنترل کرده و آن را با موفقیت مهار کند. همچنین، زرد چوبه در کاهش خارش مفید بوده و آسیب ندیدن بافت ها را تضمین می کند. کورکومین موجود در زرد چوبه دارای اثری درمانی بوده و فرایند بهبودی را تسریع می کند. زرد چوبه یک درمان خانگی بسیار ایمن برای ویروس HPV است.

8- مصرف سبزیجات

سبزیجات به طرق مختلف برایتان مفید است. سبزیجات زیر را امتحان کنید:

  1. کلم
  2. کلم بروکلی
  3. جوانه های بروکلی
  4. گل کلم
  5. کلم پیچ

این سبزیجات حاوی ترکیبات ۳ کربنه هستند که می توانند زگیل های تناسلی را از بین ببرند. توصیه می شود هر روز ۴ تا ۵ بار سبزیجات بخورید.

9- پیاز برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان

پیاز یک ماده ضد میکروبی عالی است که به کاهش انتشار ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی کمک می کند. علاوه بر این، سبب بهبود جریان خون و تسریع فرایند درمان می شود. جهت درمان خانگی زگیل تناسلی، باید پیاز را به همراه نمک استفاده کرد تا بهترین نتایج بدست آیند. ۲ پیاز را برش داده و یک قاشق چای خوری نمک بر روی آن ها بپاشید. روی آن را پوشانده و بگذارید یک شب در همان حالت بماند.

صبح روز بعد، پیاز ها را در یک صافی ریخته و با یک قاشق بر روی آن ها فشار دهید تا عصاره آن ها خارج شود. این عصاره را بر روی زگیل های تناسلی اعمال کنید. اجازه دهید تا به مدت یک ساعت به این حالت باقی بماند سپس آن قسمت را با آب گرم شسته و به صورت ضربه ای (نه مالشی) خشک کنید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید تا زگیل های تناسلی از بین روند.

10- استفاده از عصاره آناناس

آناناس به دلیل داشتن آنزیم مفیدی به نام بروملین معروف است. این آنزیم مدت های زیادی است که در بالین برای تعدادی از مشکلات التهابی پوست مانند آکنه، پسوریازیس و اگزما استفاده می شود. این عصاره زگیل های تناسلی را خشک و ترد کرده و در نهایت از بین می برد. همچنین، عصاره آناناس سرشار از منگنز است که در جلوگیری از جای زخم هایی کاربرد دارد که پس از برداشت زگیل های تناسلی به روش جراحی ایجاد می شوند.

چندین برش آناناس تازه (نه به صورت کنسروی) تهیه کرده و با فشار دادن عصاره آن ها را خارج کنید. یک گلوله پنبه ای را به آن عصاره آغشته کنید. گلوله پنبه را از قسمت نمناک بر روی زگیل ها قرار دهید. اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه به همین حالت بماند. در صورت نیاز، جهت ثابت نگه داشتن پنبه به آن چسب نواری بزنید. هنگامی که ۱۰ دقیقه به پایان رسید، پنبه را برداشته و عصاره را از روی پوست بشویید.

11- نارون کوهی

استفاده از نارون کوهی جهت از بین بردن و درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان شیوه محبوب دیگری برای درمان زگیل های تناسلی می باشد. نارون کوهی به اندازه یک روش درمانی زگیل تناسلی موثر است. این فندق، یک ماده کوچک کننده بوده که می تواند سبب کوچک شدن زگیل و از بین رفتن آن پس از استعمالی طولانی باشد.

زگیل هایی که به خوبی رشد کرده اند می توانند عروق خونی خود را داشته باشند. استفاده از این ماده برای درمان زگیل های تناسلی تاثیری مانند یک گیاه دارویی بر روی کوچک کردن عروق خونی دارد. این کار به طرز موثری سبب کاهش اکسیژن زگیل شده و مرگ آن را رقم می زند. تنها کاری که باید انجام داد تهیه تقطیر نارون کوهی، اعمال آن بر روی زگیل ها و شستن آن پس از ۱۵ دقیقه می باشد. این کار را باید دو بار در هفته و حداقل به مدت ۳ هفته انجام داد

12- فولات و ب ۱۲

کمبود فولات و ب 12 و باعث افزایش خطر ابتلا به ویروس HPV می شود. مصرف مولتی ویتامین یا فولات و مکمل های B-12 ممکن است در بهبود بیماری به بدن شما کمک کند تا از عفونت ویروس HPV جلوگیری کند و باعث ازبین بردن زگیل تناسلی شود.

پیچک دیواری
یکی دیگر از مواد درمانی در بسیاری از مشکلات پوستی، پیچک دیواری است. این ماده خیلی معتدل و ملایم بوده و به همین دلیل برای پوست ناراحتی خاصی ایجاد نمی کند. قابل ذکر است که از این ماده نباید در غشای مخاطی مثل داخل واژن یا مقعد استفاده نمود. طبق تحقیقی در سال 2014، از پیچک دیواری در درمان HPV نوع 16 که شامل زگیل تناسلی است، می توان بهره برد.

13- رژیم غذایی و تغییر در شیوه ى زندگی

داشتن زگیل های تناسلی فشار زیادی روی بدن شما ایجاد می کند. اگر زگیل دارید برای بدن شما دشوار است که با سایر بیماری ها مقابله کند. برای کمک به تسریع بهبود زخم، باید هر گونه عوامل استرس زائی مانند سیگار کشیدن یا رژیم غذایی سنگین یا غذاهای ناسالم را ترک کنید.

غذاهایی که در رژیم غذایی شما قرار می گیرند عبارتند از:

  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان (بلوبری، زغال اخته، گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کدو)
  • برگ سبزهای تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی
  • غلات کامل
  • بادام ها
  • لوبیا
  • گوشت کمچربی

این غذاها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و احتمال عود پاپیلوما ویروس (HPV) را کاهش می دهد.

غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • هر گونه آلرژd های غذایی ممکن (لبنیات، سبوس، ذرت، مکمل های غذایی)
  • غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی
  • گوشت قرمز
  • غذاهای فرآوری شده با چربی ترانس
    کافئین و دیگر محرک ها

14- خطرات و هشدارها

مهم است به یاد داشته باشید که خلاص شدن از زگیل تناسلی خارجی به این معنا نیست که شما دیگر عفونت ندارید. اگر چه در موارد نادر، HPV می تواند هم زگیل تناسلی و هم سرطان دهانه ى رحم ایجاد کند. شما ممکن است بیش از یک نوع HPV داشته باشید. مهم این است که حتی اگر درمان خانگی زگیل تناسلی را انجام دهید به دکتر مراجعه کنید.

نکته: ویروسی که زگیل های تناسلی ایجاد می کند، می تواند به مدت طولانی به صورت نهفته در بدن باقی بماند. بنابراین اگر شما زگیل هایتان را درمان کردید و از آنها خلاص شدید، ممکن است دوباره عود کنند.

منبع: دیواری جات

موثر ترین روش های درمان خانگی زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از بیماری های پوستی شایعی است که هر ساله حدود یک میلیون نفر را درگیر می کند. البته بسیاری از موارد زگیل های تناسلی ناشناخته باقی می مانند. اکثر موارد زگیل تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. بیش از 120 سویه HPV وجود دارد، اما تنها نوع 6 و 11 از سویه هایی هستند که باعث زگیل های تناسلی می شوند. این سویه های ویروس اچ پی وی HPV معمولا باعث سرطان دهانه رحم نمی شوند، اما زگیل های تناسلی را ایجاد می کنند. در این مقاله به بررسی انواع درمان خانگی زگیل تناسلی می پردازیم.
برای درمان زگیل های تناسلی لازم است با پزشک مشورت نمایید واز داروهای تجویزی وی استفاده کنید. اما برخی از روش های خانگی وجود دارد که استفاده از آنها به تسریع فرآیند درمان کمک می کنند.

درمان زگیل تناسلی در منزل

مهم ترین داروهای درمان خانگی زگیل تناسلی

1- درمان قطعی زگیل تناسلی با سرکه سیب

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان با سرکه سیب می تواند مشابه داروهای تجویزی متشکل از مواد اسیدی که برای کشتن ویروس استفاده می کنند عمل کند که توسط افراد زیادی توصیه می شود. روش درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب اینگونه است که شما می توانید یک پنبه یا گاز را به سرکه ی سیب آغشته کنید و روی زگیل بگذارید.در طول درمان ممکن است زگیل ها سیاه شوند که یک نشانه خوب است.

2- درمان زگیل تناسلی با سیر

شواهدی وجود دارد که استفاده از عصاره ى سیر می تواند به عنوان یک روش درمان زگیل تناسلی موثر باشد. روش درمان زگیل تناسلی با سیر به این گونه است که شما می توانید عصاره ى سیر را خریداری کنید و مستقیما روی زگیل ها بگذارید. همچنین می توانید یک پد پانسمان (گاز) آغشته به مخلوط سیر و روغن را مدتی روی زگیل بگذارید.

3- روغن درخت چای برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان

در کنار سایر مزایای سلامتی، خواص ضد قارچی روغن های اساسی مورد مطالعه قرار گرفته اند. روغن درخت چای یک روغن اساسی است که در برابر قارچ و سایر ارگانیسم ها، از جمله شپش سر، سودمند است. روغن درخت چای به عنوان یک درمان خانگی زگییل تناسلی مفید باشد . شما می توانید یک قطره روغن درخت چای رقیق (مخلوط یک قطره روغن با یک یا دو قطره روغن حامل مانند روغن نارگیل) و مستقیم روی زگیل بگذارید.

بعضی از افراد ممکن است به روغن درخت چای حساسیت داشته باشند، بنابراین مقدار کمی روغن درخت چای رقیق شده را روی بازویتان آزمایش کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ واکنشی وجود نداشته باشد، قابل استفاده است.
روغن درخت چای می تواند باعث تحریک و ایجاد سوزش یا التهاب شود که این باعث کاهش اندازه زگیل می شود. از استعمال روغن درخت چای در دهان و یا واژن خودداری کنید. نیاز است از این روغن به مدت چند هفته استفاده کنید، و اگر بیش از حد تحریک کننده باشد، مصرف آن را قطع کنید.

4- استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک بدون بو و مزه، برای درمان مشکلات پوستی بسیاری از جمله زگیل های تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد. ریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک دارای خواصی ضد التهاب و ضد ویروس می باشد که به درمان خانگی زگیل تناسلی کمک می کند. یک گلوله پنبه را به روغن کرچک خالص آغشته کنید. (این نوع روغن، به وسیله فشار بر روی دانه ها و بدون اعمال گرما بدست می آید.) پنبه را بر روی زگیل قرار داده، آن را چسب کرده و اجازه دهید یک شب بر روی آن بماند.

صبح روز بعد، پنبه را برداشته و محل را با آب گرم شستشو دهید. به آرامی آن ناحیه را به وسیله یک پارچه یا لیف اسفنجی بسایید تا سلول های مرده برداشته شوند. این درمان را به صورت روزانه تکرار کنید تا زگیل ها تیره شده و در نهایت از بین بروند.

5- چای سبز

استفاده از چای سبز در برابر زگیل های تناسلی موثر است. چای سبز به یک ترکیب در پمادی به نام سینه کاتچین (ورجن) اضافه شده که به صورت تجویزی در دسترس است. شما همچنین می توانید مقدار بیشتری از عصاره چای سبز را خریداری کنید و یک یا دو قطره از آن را به روغن نارگیل اضافه کنید و به عنوان درمان خانگی زگیل تناسلی از آن استفاده کنید.

6- استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص التیام بخش آن، معمولا در درمان خانگی زگیل های تناسلی مردان و زنان مورد استفاده قرار می گیرد.علاوه بر این، این گیاه دارویی سرشار از خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است. همچنین، آلوئه ورا می تواند سبب تسکین پوست و رفع خارش شود. یک برگ آلوئه ورا را بریده و ژل آن را خارج کنید. یک گلوله پنبه را آغشته به ژل کرده و آن را مستقیما بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. پنبه را به وسیله نوار چسب بر روی پوست نگه داشته و اجازه دهید یک شب به همان حالت بماند.

صبح روز بعد، گلوله پنبه را برداشته و ژل را به وسیله آب گرم از روی پوست خود بشویید. این کار را به مدت یک ماه یا تا زمان از بین رفتن زگیل ها ادامه دهید. همچنین، می توان عصاره آلوئه ورا را نیز جهت تقویت سیستم ایمنی نوشید. این کار به بدن کمک می کند تا به سرعت با ویروس ایجاد کننده زگیل های تناسلی مقابله کند.

7- درمان زگیل تناسلی با زردچوبه

زرد چوبه یک ادویه شگفت انگیز است که توانایی هایی درمان گر دارد. این توانایی ها در متون مختلفی از علم آیورودا ستایش شده اند. علم آیورودا مانند یک طب جایگزین در هندوستان است. زرد چوبه یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است که به درمان زخم های شدید و التیام زگیل های تناسلی ناشی از ویروس HPV کمک می کند.

این ماده، به عنوان یکی از گزینه های درمان این توانایی را دارد تا پیشرفت عفونت را کنترل کرده و آن را با موفقیت مهار کند. همچنین، زرد چوبه در کاهش خارش مفید بوده و آسیب ندیدن بافت ها را تضمین می کند. کورکومین موجود در زرد چوبه دارای اثری درمانی بوده و فرایند بهبودی را تسریع می کند. زرد چوبه یک درمان خانگی بسیار ایمن برای ویروس HPV است.

8- مصرف سبزیجات

سبزیجات به طرق مختلف برایتان مفید است. سبزیجات زیر را امتحان کنید:

  1. کلم
  2. کلم بروکلی
  3. جوانه های بروکلی
  4. گل کلم
  5. کلم پیچ

این سبزیجات حاوی ترکیبات ۳ کربنه هستند که می توانند زگیل های تناسلی را از بین ببرند. توصیه می شود هر روز ۴ تا ۵ بار سبزیجات بخورید.

9- پیاز برای درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان

پیاز یک ماده ضد میکروبی عالی است که به کاهش انتشار ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی کمک می کند. علاوه بر این، سبب بهبود جریان خون و تسریع فرایند درمان می شود. جهت درمان خانگی زگیل تناسلی، باید پیاز را به همراه نمک استفاده کرد تا بهترین نتایج بدست آیند. ۲ پیاز را برش داده و یک قاشق چای خوری نمک بر روی آن ها بپاشید. روی آن را پوشانده و بگذارید یک شب در همان حالت بماند.

صبح روز بعد، پیاز ها را در یک صافی ریخته و با یک قاشق بر روی آن ها فشار دهید تا عصاره آن ها خارج شود. این عصاره را بر روی زگیل های تناسلی اعمال کنید. اجازه دهید تا به مدت یک ساعت به این حالت باقی بماند سپس آن قسمت را با آب گرم شسته و به صورت ضربه ای (نه مالشی) خشک کنید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید تا زگیل های تناسلی از بین روند.

10- استفاده از عصاره آناناس

آناناس به دلیل داشتن آنزیم مفیدی به نام بروملین معروف است. این آنزیم مدت های زیادی است که در بالین برای تعدادی از مشکلات التهابی پوست مانند آکنه، پسوریازیس و اگزما استفاده می شود. این عصاره زگیل های تناسلی را خشک و ترد کرده و در نهایت از بین می برد. همچنین، عصاره آناناس سرشار از منگنز است که در جلوگیری از جای زخم هایی کاربرد دارد که پس از برداشت زگیل های تناسلی به روش جراحی ایجاد می شوند.

چندین برش آناناس تازه (نه به صورت کنسروی) تهیه کرده و با فشار دادن عصاره آن ها را خارج کنید. یک گلوله پنبه ای را به آن عصاره آغشته کنید. گلوله پنبه را از قسمت نمناک بر روی زگیل ها قرار دهید. اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه به همین حالت بماند. در صورت نیاز، جهت ثابت نگه داشتن پنبه به آن چسب نواری بزنید. هنگامی که ۱۰ دقیقه به پایان رسید، پنبه را برداشته و عصاره را از روی پوست بشویید.

11- نارون کوهی

استفاده از نارون کوهی جهت از بین بردن و درمان خانگی زگیل تناسلی مردان و زنان شیوه محبوب دیگری برای درمان زگیل های تناسلی می باشد. نارون کوهی به اندازه یک روش درمانی زگیل تناسلی موثر است. این فندق، یک ماده کوچک کننده بوده که می تواند سبب کوچک شدن زگیل و از بین رفتن آن پس از استعمالی طولانی باشد.

زگیل هایی که به خوبی رشد کرده اند می توانند عروق خونی خود را داشته باشند. استفاده از این ماده برای درمان زگیل های تناسلی تاثیری مانند یک گیاه دارویی بر روی کوچک کردن عروق خونی دارد. این کار به طرز موثری سبب کاهش اکسیژن زگیل شده و مرگ آن را رقم می زند. تنها کاری که باید انجام داد تهیه تقطیر نارون کوهی، اعمال آن بر روی زگیل ها و شستن آن پس از ۱۵ دقیقه می باشد. این کار را باید دو بار در هفته و حداقل به مدت ۳ هفته انجام داد

12- فولات و ب ۱۲

کمبود فولات و ب 12 و باعث افزایش خطر ابتلا به ویروس HPV می شود. مصرف مولتی ویتامین یا فولات و مکمل های B-12 ممکن است در بهبود بیماری به بدن شما کمک کند تا از عفونت ویروس HPV جلوگیری کند و باعث ازبین بردن زگیل تناسلی شود.

پیچک دیواری
یکی دیگر از مواد درمانی در بسیاری از مشکلات پوستی، پیچک دیواری است. این ماده خیلی معتدل و ملایم بوده و به همین دلیل برای پوست ناراحتی خاصی ایجاد نمی کند. قابل ذکر است که از این ماده نباید در غشای مخاطی مثل داخل واژن یا مقعد استفاده نمود. طبق تحقیقی در سال 2014، از پیچک دیواری در درمان HPV نوع 16 که شامل زگیل تناسلی است، می توان بهره برد.

13- رژیم غذایی و تغییر در شیوه ى زندگی

داشتن زگیل های تناسلی فشار زیادی روی بدن شما ایجاد می کند. اگر زگیل دارید برای بدن شما دشوار است که با سایر بیماری ها مقابله کند. برای کمک به تسریع بهبود زخم، باید هر گونه عوامل استرس زائی مانند سیگار کشیدن یا رژیم غذایی سنگین یا غذاهای ناسالم را ترک کنید.

غذاهایی که در رژیم غذایی شما قرار می گیرند عبارتند از:

  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان (بلوبری، زغال اخته، گیلاس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کدو)
  • برگ سبزهای تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی
  • غلات کامل
  • بادام ها
  • لوبیا
  • گوشت کمچربی

این غذاها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و احتمال عود پاپیلوما ویروس (HPV) را کاهش می دهد.

غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کنید عبارتند از:

  • هر گونه آلرژd های غذایی ممکن (لبنیات، سبوس، ذرت، مکمل های غذایی)
  • غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی
  • گوشت قرمز
  • غذاهای فرآوری شده با چربی ترانس
    کافئین و دیگر محرک ها

14- خطرات و هشدارها

مهم است به یاد داشته باشید که خلاص شدن از زگیل تناسلی خارجی به این معنا نیست که شما دیگر عفونت ندارید. اگر چه در موارد نادر، HPV می تواند هم زگیل تناسلی و هم سرطان دهانه ى رحم ایجاد کند. شما ممکن است بیش از یک نوع HPV داشته باشید. مهم این است که حتی اگر درمان خانگی زگیل تناسلی را انجام دهید به دکتر مراجعه کنید.

نکته: ویروسی که زگیل های تناسلی ایجاد می کند، می تواند به مدت طولانی به صورت نهفته در بدن باقی بماند. بنابراین اگر شما زگیل هایتان را درمان کردید و از آنها خلاص شدید، ممکن است دوباره عود کنند.

منبع: دیواری جات