ویکی پدیا دوست

انواع مطلالب و مقاله های مفید در سطح نت

ویکی پدیا دوست

انواع مطلالب و مقاله های مفید در سطح نت

راهنمای سفر به ترکیه

ترکیه با جاذبه‌های زیبای تاریخی، ساحل‌های زیبا و شهرهای مدرن و سنتی، یک مقصد عالی برای مسافرت است. از مکان‌های تاریخی مثل افسوس تا سواحل دلنواز دریای اژه، آنچنان جذاب هستند که هر کسی را برای یکبار دیدن این کشور ترغیب می‌کند. در میان شهرهای ترکیه استانبول پرطرفدارترین شهر در تور ترکیه است اما دیگر شهرهای ترکیه هم هرکدام زیبایی و جاذبه‌های خاص خودشان را دارند.

در این مطلب قصد داریم بهترین شهرهای ترکیه برای سفر را معرفی کنیم تا کسانی که در حال برنامه ریزی برای سفر هستند، با کمک گرفتن از این لیست مقاصد خود را تعیین کنند.

سفر به ترکیه

موقعیت

ترکیه با قرارگیری در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا به پل بین دو قاره مشهور است. به دلیل همین موقعیت خاص، ۲ همسایه اروپایی و ۶ همسایه آسیایی دارد و از سه جهت شمال، جنوب و غرب با دریای سیاه، مدیترانه، اژه و مرمره احاطه شده است. از نظر زمانی ترکیه حدود ۱.۵ ساعت عقب‌تر از تهران است.


گردشگری

ترکیه نه فقط برای ما ایرانی‌ها، در سطح جهانی هم از توریستی‌ترین کشورهاست (برای لمس بهتر قضیه بگوییم که مثلا این کشور فقط در سال ۲۰۱۴ چهل و دو میلیون گردشگر خارجی جذب کرد! چهل و دو میلیون!) از دلایل این محبوبیت: شهرهای توریستی متعدد، هتل‌ها و رستوران‌های لوکس، فرهنگ و تاریخ غنی، طبیعت و سواحل تفریحی فراوان هستند.


زبان، دین، واحد پول

درصد بالایی از مرم این کشور به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. دین رسمی کشور اسلام است.واحد پول لیر ترکیه است که برای اطلاع از آخرین قیمت آن کافی است در گوگل جستجو کنید.


آب و هوا

همان‌طور که گفتیم ترکیه از چند جهت با دریا احاطه شده و در نتیجه باید انتظار آب و هوای مرطوب را در اکثر شهرها داشته باشید. اما در کل هوای این کشور ترکیبی از اقلیم مدیترانه‌ای، گرمسیری و اقیانوسی است. کمی جلوتر در بخش بهترین زمان سفر به ترکیه با جزئیات آب و هوا در زمان‌های مختلف آشنا می‌شوید.


آشنایی با شهر های ترکیه

1. آنکارا

آنکارا ترکیه

آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه و شهر بزرگ و مدرنی است که در قلب خود ساختمان‌های دولتی، تجاری، دانشگاه‌های برتر ترکیه و سفارت‌خانه‌ها را جای داده است. آنکارا تقریباً در مرکز ترکیه واقع شده و از نظر حمل و نقل، منطقه بسیار مهمی محسوب می‌شود. از مهمترین مقاصد این شهر برای گردشگران می‌توان به موزه‌ها، گالری‌های هنری و مراکز فرهنگی اشاره کرد. تور آنکارا با برنامه ریزی دقیق، بهترین فرصت برای گشت و گذار در این شهر را برای علاقه‌مندان سفر به ترکیه فراهم می‌کند.


2. ماردین

ماردین ترکیه

ماردین شهری بر فراز دست بین‌‌النهرین و یکی از نقاط مهم و استراتژیک تاریخی است. شهر ماردین که در جنوب ترکیه واقع شده مرکز استانی با همین نام است و یکی از اولین نقاطی است که تمدن در آن شکل گرفته. شهرت ماردین مدیون تاریخ پر فراز و نشیب و همینطور فرهنگ‌های مختلف است. شهر ماردین با ساختمان‌های سنگی زیبا بر یال کوه زینت گرفته و گردشگران به قدم زدن در کوچه‌های کهن این شهر علاقه دارند. از جاذبه‌های تاریخی این منطقه می‌توان به صومعه‌های دیر زعفران (Deyrulzafaran) که از قدیمی‌‌ترین صومعه‌های جهان است اشاره کرد.


3. قونیه

آرامگاه مولانا

یکی دیگر از بهترین شهرهای ترکیه که برای ایرانیان به جهت وجود آرامگاه مولوی جذابیت خاصی دارد، قونیه است. قونیه به بناهایی به جا مانده از دوره سلجوقیان و مراسم درویش‌ها شهرت دارد. در قرون ۱۲ و ۱۳ میلادی اینجا رونق گرفت و مسجد Alaeddin هم در همین دوره ساخته شد. هر سال همزمان با بزرگداشت مولانا، تورهای قونیه در این شهر برگزار می‌شود و مراسم خاصی در آن انجام می‌شود. به طور کلی، قونیه برای آن دسته از گردشگرانی که می‌خواهند به اعماق تاریخ ترکیه سفر کنند، یکی از بهترین گزینه‌ها در بین شهرهای دیدنی ترکیه است.


4. آنتالیا

آنتالیا ترکیه

امکان ندارد در فهرست بهترین شهرهای ترکیه نامی از آنتالیا نباشد. این شهر ساحلی زیبا با منظره دریای مدیترانه، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. آنتالیا شهری پر جنب و جوش با چندین هتل، رستوران، سواحل تفریحی، کوهستان‌های سرسبز و جاذبه‌های تاریخی، خود به تنهایی یک هدف عالی برای گردش چند روزه است.

دو یار قدیمی شهر، دروازه هادریان (Hadrian Kapısı)، برج ساعت و چندین خیابان مدرن و مکان‌های دیگر می‌تواند چندین روز شما را مشغول نگه دارد. تور آنتالیا از تورهای پرطرفدار ترکیه است که تابستان‌ها بسیار پرمسافر می‌شود.


5. اسکی شهیر

شاید غریب‌ترین نامی که در این مطلب معرفی می‌کنیم اسکی شهیر باشد. یکی از زیباترین شهرهای ترکیه برای سفر که کمتر میان گردشگران شناخته شده است، اما مملو از زیبایی‌ها و جاذبه‌های فانتزی است. فقط لازم است یکبار به سراغ پارک سازووا و منطقه اودون پازاری بروید تا خود را در دنیای کارتون‌ها مجسّم کنید.

اسکی‌شهیر یکی از شهرهای قدیمی ترکیه است که قدمت سکونت در آن به بیش از 1000 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، اما در حال حاضر به دلیل واقع شدن دانشگاه‌های آناتولی و عثمان قاضی در آن، به عنوان یک شهر دانشجویی شناخته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم جاذبه‌های اسکی شهیر را در ویدئو زیر ببینید.


6. مارماریس

مارماریس ترکیه

ترکیه از سه طرف در دریا محصور است و به همین دلیل بهترین شهرهای ترکیه اکثراً در کنار دریا هستند. مارماریس هم با تصویر فوق‌العاده زیبای دریا و کوه‌های اطرافش، دل هر بیننده‌ای را آب می‌کند. آب‌های فیروزه‌ای، ماسه‌های سفید و مکان‌های تاریخی همه در مارماریس وجود دارند و تور مارماریس هم از تورهای ویژه ترکیه است.

مارماریس مرکزی برای ورزش‌ها و تفریحات آبی و گشت و گذار شبانه است. اگر به مارماریس رفتید دریاگردی با کشتی‌ها یا قایق‌های تفریحی را از دست ندهید. مکان‌های دیدنی دیگری مثل افسوس، پاموکاله و جزیره کلئوپاترا هم در نزدیکی همین شهر هستند.


7. سیده

سیده (Side) از شهرهای تاریخی و جنوبی ترکیه است و در تاریخ آمده که اسکندر در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح سیده را فتح کرده است. حالا سیده اثریست به جا مانده از تاریخ در کنار یک زندگی مدرن و زیبا در کنار ساحل دریای مدیترانه. آمفی‌تئاتر و معبد آپولو از دیگر آثار مهم به جا مانده از دوران رومیان و عصر هلنیستی است که در شهر سیده دیده می‌شود.


8. وان

وان یکی از شهرهای توریستی ترکیه است که با ایران مرز مشترک دارد. به سبب فاصله کم وان از ایران، همواره در کانون توجه گردشگران ایرانی قرار گرفته. وان شهر نسبتا کوچکی است و به دلیل جاذبه‌های گردشگری فوق العاده‌اش مثل دریاچه وان ارزش بازدید کردن دارد. ضمن اینکه در این شهر مراکز خرید خوش قیمت و متعددی وجود دارد که باعث شده بورس خرید پوشاک ترک باشد.

وان در حال حاضر به دلیل قیمت مناسبی که برای ایرانی‌ها دارد بسیار پر طرفدار است و تور وان از محبوب‌ترین تورهای ترکیه محسوب می‌شود.


9. بدروم

بدروم ترکیه

هر بار که فهرست بهترین شهرهای ترکیه نوشته شود، شهرهای جنوبی ترکیه بدون شک در کنار هم می‌آیند چون زیبایی دریای مدیترانه از ابتدای تاریخ انسان‌ها را به سمت خود جذب کرده است. بدروم هم در ردیف همین شهرها قرار گرفته و مثل بقیه، آثار تاریخی، سواحل زیبا و امکانات رفاهی متنوع و جذابی دارد و هر ساله بر طرفداران تور بدروم می‌افزاید. در سفر به بدروم بازدید از قلعه سنت پیتر (St. Pete) که در سال ۱۴۰۲ میلادی توسط شوالیه‌های هوسپیتالر ساخته شد و اکنون یک موزه است را فراموش نکنید. مراکز خرید، رستوران‌ها و ساحل سمت غربی بدروم ارزش یک اقامت چند روزه را دارند.


10. شهر افسوس

شهر افسوس ترکیه

شهر افسوس (Ephesus) یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های آثار کلاسیک قرن یکم قبل از میلاد را دارد. در زمان امپراطوری رومیان، افسوس یکی از بزرگترین شهرها بود و دربردارنده یکی از عجایب هفتگانه باستانی است، یعنی معبد آرتمیس. آثار باستانی افسوس شامل چندین سازه بزرگ و کهن است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر از آن دیدن می‌کنند. محوطه تئاتر قدیمی، معبد هادریان و کتابخانه سلسوس از مهمترین‌ جاذبه‌های شهر افسوس هستند.


11. منطقه کاپادوکیه

کاپادوکیه (Cappadocia) نام منطقه‌ای در میانه ترکیه یا همان سرزمین آناتولی است و به خاطر مناظر شگفت‌انگیزش، کوه‌های صخره‌ای و جنگل درختان مخروطی شهرت دارد. فوران آتشفشان‌ها و فرسایش خاک، این منظره زیبا را ساخته و انسان‌ها هم در طول هزاران سال برای خود خانه‌هایی در میان سنگ‌ها تراشیده‌اند. هیتی‌ها اولین ساکنان متمدن منطقه بودند که تونل‌های زیرزمینی را حفر کردند تا از حمله یونانیان در امان بمانند. حالا تعداد زیادی از این غارهای دست ساز تبدیل به هتل و محل اسکان گردشگران شده‌اند.


12. ازمیر

ازمیر ترکیه

ازمیر نیز یک شهر توریستی ترکیه است که با سایر شهرهای این کشور تفاوت دارد. به طوری که این شهر همواره برای خود ترک‌ها به عنوان یک مقصد ایده‌آل زندگی و تفریحی شناخته می‌‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که سبب می‌شود ازمیر را به عنوان یکی از بهترین شهرهای ترکیه معرفی کنیم، پتانسیل فوق العاده آن در ابعاد مختلف است. چه قصد کار، تحصیل و زندگی داشته باشید و چه بخواهید برای چند روزی به استراحت و تفریح بپردازید ازمیر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

از لحاظ گردشگری بد نیست بدانید که ازمیر یکی از شهرهای باستانی ترکیه محسوب می‌شود و جاذبه‌های فرهنگی بی‌شماری در آن وجود دارد، همچنین به دلیل اینکه ازمیر در غربی‌ترین نقطه ترکیه واقع شده و همجوار با دریای اژه است، طیف گسترده‌ای از تفریحات آبی و ریزورت‌های لوکس 5 ستاره در آن دیده می‌شود.


13. استانبول

استانبول ترکیه

استانبول یکی از بزرگترین‌ شهرهای دنیاست و سال‌های طولانی به عنوان پایتخت عثمانیان و امپراطوری بیزانس خدمت‌رسانی کرده است. استانبول تنها شهر بزرگ در جهان است که در دو قاره قرار گرفته و فقط یک تنگه آبی باریک دو قسمت شهر را از هم جدا می‌کند. مراکز خرید بزرگ، معماری باشکوه، زندگی شبانه پر جنب و جوش و بخش‌های سنتی شهر همه و همه در کنار هم باعث شده استانبول شهر شماره یک در فهرست بهترین شهرهای ترکیه قرار گیرد. مسجد ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد و کاخ موزه توپ‌قاپی مواردی هستند که بدون دیدنشان نباید استانبول را ترک کرد. تورهای استانبول را بی‌اغراق می‌توان پرطرفدارترین تورهای ترکیه دانست.


14. ترابزون

ترابزون

ترابزون نیز یکی از بهترین شهرهای ترکیه است که در شمال این کشور قرار دارد و به عنوان مهم‌ترین و پر جمعیت‌ترین شهر ترکیه در حوزه دریای سیاه شناخته می‌شود. عده‌ای از گردشگران برای تماشای جاذبه‌های زیبای طبیعی این شهر به آن سفر می‌کنند، گروهی دیگر نیز برای بازدید از بقایای تاریخی مهم، ترابزون را در لیست سفر خود به ترکیه قرار می‌دهند.

قرار گیری ترابزون در مسیر جاده ابریشم بر اهمیت تاریخی آن افزوده است و تنوع دوران آن‌ها از امپراطوری‌های دوران باستان تا قرون وسطی متغیر است. برای کشف زیبایی‌های بیشتر تاریخ و فرهنگ این کشور می‌توانید از موزه‌ها، کلیسا‌ها، مساجد و بقایای قلعه‌های این شهر دیدن کنید. همچنین فروشگاه‌های این شهر دامنه وسیعی از انتخاب را برای مشتریان خارجی خود فراهم کرده‌اند. ترابزون علاوه بر برخورداری از سواحل زیبای دریای سیاه، کوه‌ها و جنگل‌های چشم نواز بسیاری را نیز شامل می‌شود. بهترین زمان برای تماشای زیبایی‌های ترابزون فصل‌های پاییز و بهار است. در این ماه‌ها تور ترابزون بسیار پر طرفدار است.


15. فتحیه

فتحیه ترکیه

فتحیه الماسی گمشده در ترکیه است که در جنوب غربی این کشور واقع شده است و به سواحل و محیط بندری مشهور است. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، جاهای دیدنی فتحیه تقریبا با سلیقه هر گردشگری سازگار است. به طور کلی فتحیه ترکیبی از سواحل، کوه‌ها، بقایای باستانی و فضای دلپذیر شهری را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. گورهای صخره‌ای فتحیه، بقایای شهر تلوس، شهر متروکه کاراکوی و کلیسا‌های جزیره گمیلر گویای آن است که تاریخ این شهر از 3000 سال قبل از میلاد مسیح، قرون وسطی و جنگ‌های جهانی یادگاری‌های بسیاری دارد.

اگر در تابستان با تور فتحیه به این شهر سفر می‌کنید، علاوه بر بازدید از سواحل و تفریحات آبی، احتمالا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شما بازدید از جاذبه‌هایی همچون تنگه ساکلیکنت در این شهر خواهد بود.


16. کوش آداسی

شهر کوش آداسی

کوش آداسی بهترین شهر توریستی ترکیه در نواحی دریای اژه است که معنای نام آن، جزیره پرندگان است. طول سواحل این شهر به بیش از 40 کیلومتر می‌رسد. اگر از ازمیر 90 کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید به این شهر می‌رسید. درک محبوبیت کوش آداسی در بین گردشگران از آمار بازدید گردشگران از این شهر پیداست. به طوری که در طول ماه‌های تابستان نزدیک به 500 هزار نفر از این شهر بازدید می‌کنند.

علاوه‌ بر سواحل شنی زیبا، تفریحات آبی و زندگی شبانه، شامل مراکز تاریخی و باستانی بسیاری نیز می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها به شهرهای باستانی میلتوس و دیدیما اشاره می‌کنیم. سفر به کوش آداسی به طور کلی به تفریحات و خرید مقرون به صرفه شهرت دارد. تور کوش آداسی یکی از محبوب‌ترین تورهای سفر به ترکیه در ایران است.


غذاهای ترکیه

غذاهای ترکی از نظر شهرت جهانی در رتبه سوم، بعد از غذاهای فرانسوی و چینی قرار دارند. این غذاها اغلب با ذائقه ی ایرانی ها سازگار است و به خاطر ذبح اسامی مسلمانان به راحتی می توانند از غذاهای لذیذ ترکیه لذت ببرند.

آشپزهای ترک از سبزیجات زیاد استفاده می کنند. سبزیجات پخته شده با روغن زیتون و همچنین ماست از عمده خوراکی های این کشور است.

  • کباب های ترکی
  • دونر کباب Döner kebab
  • اسکندر کباب İskender kebab
  • سوپ یا شوربا به عنوان پیش غذا

صبحانه در میان مردم ترکیه جایگاه ویژه ای دارد و بسیار به آن اهمیت داده می شود.

صبحانه معمول در ترکیه شامل:

  • چای
  • نان
  • پنیر
  • کره
  • مربا
  • مارمالاد
  • عسل و شیر
  • گوجه فرنگی
  • خیار
  • زیتون
  • گاهی خوراکی به نام منمن Menmen مشابه املت ایرانی می شود
  • انواع سوپ نیز قبل از غذاهای اصلی خورده می شود.

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های مردم ترکیه است. پذیرایی چای در تمام شهرهای ترکیه در استکان های کمر باریک و نعلبکی همراه با حبه های قند سرو می شود. دوغ یا آیرن Ayran و قهوه نیز از نوشیدنی های رایج در ترکیه است.

مانند ایران، نان یکی از ارکان اصلی غذای مردم ترکیه است. از جمله نان های معروف: بازلما Bazlama، پیتا Pita، لواش Lavash، سیمیت Simit حلقه های نان با کنجد، یوفکا Yufka، بورک Burek و پواغاچا Pogaca.


شیرینی های ترکیه

  • راحت الحلقوم یا لوکوم Lokum و کدایف Kadayif که شبیه به باقلواست و در شیره پخته می شود.
  • سوتلو Sütlü Nuriye به معنی نوریه با شیر، نعی باقلوای سفید است که با شیر آماده می شود.
  • لوقما Lokma خمیری که در روغن سرخ و سپس در شیره ی غلیظ انداخته می شود.
  • روانی Revani نوعی کیک که در شیره غوطه ور می شود.
  • قورابیه Kurabiye نوعی شیرینی با مغزگردو و تولومبا Tulumba، شیرینی شبیه به بامیه ایرانی.

مکان های دیدنی ترکیه

  • مسجد آبی
  • بازار بزرگ در استانبول
  • اسب تروآ در شهر تروا
  • گالیپولی
  • پاموکاله
  • روستاهای تروگلودیت در کاپادوکیا
  • سماع عاشقانه دراویش در کنیا
  • سفر دریایی و گشت و گذار در فتحیه
  • رگبار شهاب سنگ ها در دراکونید

منبع

چطور به دختر مورد علاقه مان پیام بدهیم؟

اگر شما دختری را دوست دارید و خجالت می کشید به آن زنگ بزنید و راجب این احساس خود صحبت کنید، بهترین راه اس ام اس دادن به دختری می باشد که دوستش دارید. برای پیام دادن به دختر باید نکاتی را رعایت کنید که در این چگونگی میخواهیم آنها را به آموزش دهیم.

بخش ۱ از ۳ : قوی شروع کنید

۱سعی کنید پیامی بفرستد که دیگران تا حالا نفرستاند. یعنی پیامی متفاوت بفرستید. فقط برای او سلام یا یک شکلک احساسی نفرستید. راهی پیدا کنید که او لبخند بزند، یا احساس علاقه از خود نشان دهد.

چگونه به دختری که دوست داریم پیام بدیم

۲یک سوال خوب بپرسید : سوال پرسیدن یکی از بهترین راههای شروع صحبت می باشد و دختر میداند که شما منتظر دریافت جواب هستید.

  • درباره کارایی که در طول روز یا هفته انجام داده سوال بپرسید.
  • مطمئن سوالی که میپرسد، سوالی سخت یا به نوعی خصوصی نباشد که بتواند راحت جواب شما را بدهد.
  • بهتر است سوالات خود را اینجوری بیان کنید : کنسرت دیشب چگونه بود بجای اینکه بپرسید چه ساعتی رسیدی خونه از کنسرت دیشب.

چگونه به دختری که دوست داریم پیام بدیم

۳به گرامر متن خود دقت کنید. سعی کنید جمله ایی که می نویسید درست و بدون غلط باشد و نقطه، ویرگول و تمامی نکات در جمله شما رعایت شده باشد.

چگونه به دختری که دوست داریم پیام بدیم

بخش ۲ از ۳ : نگه داشتن توجه او به خود

۱نشان دهید به کسی که پیام می فرستید، این توانایی را دارید که یک مکالمه فان داشته باشید.

  • یک منافع مشترک پیدا کنید. لازم نیست در مورد مسائل سیاسی، یا مذهبی صحبت کنید. در مورد چیزی صحبت کنید که فکر می کنید برای هر دو شما جذاب می باشد و به آن علاقه دارید. مثلا در مورد یک خواننده یا یک برنامه تلویزیونی.
  • سعی کنید ما بین مکالمه خود یک چیز خنده دار یا یه جک بگویید.

چگونه با دختر چت کنیم

۲نشان دهید که به او توجه می کنید. چند راه ساده وجود دارد که نشان دهید به دختر که به آن توجه دارید، که عبارتند از:

  • نشان دهید که به نظر او احترام میگذارید و ارزش قائلید. از او در مورد یک موضوعی نظرش را بخواهید، برای مثال فیلم جدیدی که تازه داره پخش میشه، یا در مورد یک مکان مانند رستورانی معروف.
  • از او در مورد خودش سوال بپرسید. سعی کنید سوالات خیلی شخصی نپرسید که از جواب دادن امتنا کند.
  • مکالمه را به یاد داشته باشید. برای مثال اگر شبش به شما گفته فردا ظهر یک جلسه مهم دارد، شما فردا صبح به اون بگویید که امیدوارم موفق باشید.

چگونه با دختر چت کنیم

بخش ۳ از ۳ : قسمت پایانی اس ام اس دادن به دختر

۱بدانید که چه موقع وقت پایان دادن به مکالمه است. اگر میخواهید که علاقه دختر را به خود نگه دارید، پس باید زمان مناسبی برای پایان دادن به پیام پیدا کنید.

  • اگر دختر مکالمه را تمام کرده، بهتر است تا زمانی که او پیام نداده است، شما پیام ندید و صبر کنید که او پیام دهد.
  • اگر دختر به شما فقط یک کلمه گفت، ممکن است سرش شلوغ باشد و یا علاقه ای به چت کردن نداشته باشد.
  • اگر دختر چند ساعت یا چند روز طول داد جواب پیام شما را، معمولا علاقه ایی ندارند که جواب شما را بدهند. پس بهتر است آرام باشید…..

۲شما همیشه باید گفتگو را باز نگه دارید که دوباره خواستید چت کنید کار برایتان راحت باشد. بعضی از کارایی که می توانید در پایان چت خود بگویید عبارتند از :

  • مثلا به او بگویید امیدوارم، ساعات خوشی در هر کاری که هر جایی میری داشته باشی.
  • خیلی خوب هست مثلا اگر شب چت می کنید به او شب بخیر بگویید. اما اولش یکم تو چت کردن مراعات کنید تا مطمئن شوید ارتباط متقابل است.

منبع

آستیگماتیسم چیست؟ درمان آستیگماتیسم چشم

آستیگماتیسم یک نقص شایع در انحنای چشم است که باعث تاری دید می‌شود و از بدو تولد نیز وجود دارد و ممکن است همراه با نزدیک بینی یا دور بینی باشد. به هر حال شاید گذاشتن اسم نقص برای این مشکل اغراق باشد، اما باز هم یکی از مشکلات چشمی است که افراد زیادی را در جامعه دچار کرده، اما به راحتی قابل درمان است.

برای درک آستیگماتیسم بهتر است بدانید این نقص جزیی، زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه به عنوان سطح جلویی چشم، یا عدسی در داخل چشم، دچار انحنای نامناسب شوند و با خارج شدن از حالت طبیعی خود، یعنی گرد بودن به شکل توپ بسکتبال، به شکل تخم‌مرغ درآمده و باعث تاری دید در تمام فواصل می‌شود.

مشکلات چشمی در هر فرد همانقدر متفاوت است که تمام افراد جامعه نیز با هم متفاوت هستند و، به این معنی که آستیگماتیسم هم نوع‌های مختلفی دارد و با توجه به نحوه بروز این نقص در افراد و اینکه در چه زمانی از دوره زندگی بروز پیدا می‌کند ، نحوه درمان و شناخت این بیماری چشمی نیز متفاوت بوده و باید توسط دکتر متخصص انجام شود.

در این مقاله قصد داریم که عمیق تر به مسئله آستیگماتیسم و اینکه چه افرادی در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند بپردازیم. با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله نحوه شناخت این انحراف را برسی کنیم.

علائم آستیگماتیسم چیست؟

نشانه‌های آستیگماتیسم شامل موارد زیر است و در هر فرد به شکل متفاوت بروز پیدا میکند، یا ممکن است در بعضی از افراد هیچ علائمی نداشته باشد.

  • تاری دید
  • سردرد
  • چشمک زدن بی اختیار
  • دوربینی
  • مشکل دیدن در شب
  • خستگی چشم

در صورت داشتن هریک از علائم آستیگماتیسم به پزشک مراجعه کنید.

انواع مختلف آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم با انحراف قرنیه و عدسی از شکل طبیعی، بروز پیدا می‌کند و هر کدام از این دو به طور جداگانه می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. آستیگماتیسم قرنیه زمانی اتفاق می افتد که نقص در شکل طبیعی قرنیه وجود داشته باشد. آستیگماتیسم عدسی هم زمانی بروز پیدا میکند که عدسی حالت اصلی و گرد خود را از دست داده باشد.

آستیگماتیسم را میتوان به دو صورت منظم، نامنظم و معمولی توصیف کرد اما شکل نامنظم آن کمتر رایج است و زمانی رخ می‌دهد که چشم کاملا گرد نباشد، همچنین این اختلال نامنظم دارای انحنای ناهموار چشمی است و باعث انحراف چشم و تاری دید میشود.

شکل معمولی آستیگمات زمانی رخ میدهد که چشم کاملا خمیده نباشد و به جای گرد بودن مانند توپ بسکتبال، ممکن است شکل یک توپ راگبی را به خود بگیرد و این امر نیز موجب تاری و تحریف دید میشود.

چه چیزی باعث آستیگماتیسم میشود؟

آستیگماتیسم در بدو تولد نیز وجود دارد یا این که در مراحل مختلف زندگی افراد رخ میدهد و حتی احتمال اینکه چشم در نتیجه یک آسیب یا عمل جراحی دچار این انحراف شود نیز زیاد است. اما علم پزشکی هنوز نتوانسته پاسخ دقیقی به این سوال بدهد که دقیقا علت بروز آستیگمات شدن چشم چیست.

بهتر است بدانید قوز قرنیه یک بیماری نادر چشمی است که قرنیه را تحت تاثیر قرار داده و باعث نازک شدن و برآمدگی بافت شفاف روی قرنیه میشود و همین باعث بروز آستیگماتیسم شده و دید فرد با تاری و حساسیت به نوهای روشن مواجه می‌گردد. قوز قرنیه نیز یک بیماری ارثی با علتی ناشناخته است.

همچنین بخوانید: عینک بلوکات چیست و چه کاربردی دارد ؟

عیوب انکساری چیست؟

آستیگماتیسم نوعی از عیوب انکساری است که به عنوان اختلالات چشمی رایجی شناخته میشوند که دید واضح را دشوار می‌کنند. در این اختلالالت، عدسی و قرنیه چشم به دلیل خارج شدن از شکل طبیعی خود، نوری که به آنها اصابت می‌کند را نمی‌توانند خم کنند و در نتیجه دید مبهم و تار شده و حاصل آن سردرد و خستگی چشم است.

نزیدک بینی

نزدیک بینی (myopia) یک نوع دیگر از عیب انکساری است که علائمی شامل سردرد، خستگی چشم و چشمک زدن دارد و باعث میشود اجسام دور به صورت تار و به صورت کج و کوله به نظر برسند. نزدیک بینی زمانی اتفاق می افتد که یا قرنیه بیش از حد انحنا داشته باشد، یا این که کره چشم دراز بشود.

دوربینی

ناتوانی در تمرکز بر روی اشیا از نزدیک یکی از علل شایع دوربینی (hyperopia) است و زمانی این مشکل بروز پیدا می‌کند، که قرنیه به اندازه کافی انحنا ندارد یا کره چشم خیلی کوتاه است. به هر حال در این اختلال چشمی شما میتوانید اجسام دور را به وضوح ببینید.

خطر آستیگماتیسم در چه افرادی بروز میدهد؟

آستیگماتیسم به عنوان یکی از شایع ترین اختلالات چشمی‌ای است که محدودیت سنی ندارد و می‌تواند در بزرگسالان و کودکان نیز رخ دهد. در ادامه می‌توانید لیستی از مواردی که باعث بروز آستیگماتیسم می‌شوند را مشاهده کنید:

  • زخم یا نازک شدن قرنیه
  • نزدیک بینی بیش از حد که باعث تار شدن اجسام در دوردست میشود.
  • زمانی که دید نزدیک تار است و معنی دوبینی را میدهد.
  • داشتن سابقه خاصی از انواع جراحی چشم، مانند آب مروارید یا عمل قوزقرنیه.
  • آستیگماتیسم میتواند موروثی باشد.

چگونه آستیگماتیسم تشخیص داده میشود؟

برای تشخیص آستیگماتیسم، چشم پزشکان می‌توانند در طی یک معاینه جامع از طریق آزمایش‌های مختلف، علل این اخلال را متوجه شوند که شامل موارد زیر است:

  1. نمودار چشم: در این آزمایش از شما خواسته می‌شود تا حروف روی نمودار چشمی را بخوانید و وضوح بینایی شما در فواصل معین از طریق این تست برسی می‌شود.
  2. فوروتر: با تست فوروتر شما از طریق یک دستگاه بزرگ دوچشمی نگاه می‌کنید و به پزشک خود می‌گویید کدام یک از حروف را به وضوح می‌بینید و پزشک بر اساس پاسخ شما، واضح‌ترین دید را به شما ارائه می‌دهد.
  3. خود رفرکتور: نحوه تشخیص آستیگماتیسم در این دستگاه این‌گونه است که با تابش نور به چشم شما و چگونگی تغییر آن هنگام جهش از پشت چشم کار می‌کند.
  4. کراتومتر: انحناح قرنیه شما را اندازه‌گیری می‌کند و همچنین چشم پزشک شما ممکن است در این مرحله، اسکن توپوگرافی قرنیه را انجام دهد که به یافتن عیوب روی سطح قرنیه کمک می‌کند.

نحوه درمان آستیگماتیسم چگونه است؟

آُستیگماتیسم خفیف در صورت تشخیص پزشک ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد اما آستیگماتیسمی را که مشکلات بینایی به همراه دارد با استفاده از یکی از روش های زیر درمان می‌شود:

  • لنزهای اصلاحی: با تجویز پزشک لنزهای تماسی و عینک‌های اصلاحی رایج ترین و کم خطرترین راه‌های درمان آستیگماتیسم هستند.
  • آرتوکراتولوژی (Ortho-k): در این روش برای درمان آستیگماتیسم پزشک از شما میخواهد که به طور موقت از لنزهای تماسی سفت و محکم استفاده کنید. از این لنزهای مخصوص، برای اصلاح موقت انحناح نامنظم قرنیه استفاده میشود و ممکن است که آنها را در هنگام خواب روی چشم گذاشته و در طول روز بردارید. اما این یک درمان موقت است، یعنی زمانی که از این لنزها استفاده نکنید، دید شما به حالت قبلی بر می‌گردد.

جراحی انکساری فقط در صورتی انجام میشود که چشم پزشک یک مورد شدید را تشخیص دهد که این نوع جراحی شامل استفاده از لیزر یا چاقوهای کوچک و مخصوص برای تغییر شکل قرنیه است. این عمل، آستیگماتیسم چشم شما را برای همیشه اصلاح می‌کند.

عمل های رایج آستیگماتیسم کدامند؟

  1. لیزر کراتومیلئوزیس: برای جراحی آستایگماتیسم با این روش، جراح فلپ نازکی را در قرنیه ایجاد می‌کند و سپس از لیزر برای تغییر شکل آن استفاده می‌کند.
  2. کراتکتومی فتورفرکتیو(PRK): در این روش یک جراح از لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌کند که این کار باعث بهبود تمرکز بر پرتوهای نور بر روی شبکیه چشم میشود.
  3. کراتکتومی اپیتلیال با کمک لیزر(LASEK): درمان آستیگماتیسم در این مدل از جراحی شامل سست کردن پوشش قرنیه، و سپس استفاده از لیزر برای رفع انحنای نادرست آن است.
  4. کشیدن عدسی با برش کوچک (SMILE): با استفاده از لیزر شکل قرنیه تغییر پیدا میکند و یک قطعه بافت دیسکی شکل، در زیر قرنیه قرار داده میشود.
  5. اپی لیزیک(Epi-LASIK): جراح در این روش لایه بالایی قرنیه را بر میدارد و سپس برای تغییر شکل آن از لیزر استفاده میکند تا اختلال آستیگمات برطرف شود.

توجه داشته باشید که هر نوع عمل و جراحی چشم دارای خطراتی هستند و بهتر است که با چشم پزشک خود در مورد خطرات و فواید آن صحبت کنید.

عدم درمان آستیگماتیسم چه عوارضی دارد؟

عدم درمان آستیگماتیسم می‌ تواند مشکلات متفاوتی برای چشم ایجاد کند. به عنوان مثال: اگر فرد در یک چشم آستیگماتیسم داشته باشد و این وضعیت اصلاح نشود، تنبلی چشم رخ می‌دهد. علاوه بر این شایع ترین عوارض آستیگماتیسم، سردرد و خستگی چشم است.

برای آساتیگماتیسم بعد از جراحی نیز ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که اغلب موقتی بوده و در عرص چند هفته بهبود میابند. این عوارض پس از عمل شامل خشکی چشم، مشکلات دید در شب و حساسیت به نور می‌شود.

به هر حال ممکن است عوارض دائمی تری نیز بعد از عمل رخ دهد، مانند؛ بازگشت بینایی به حالت قبل از جراحی آستیگمات یا حتی از دست دادن بینایی.

سخن آخر

آستیگمات چشمی یا آستیگماتیسم با توجه به پیش رفت روز افزون علم هنوز آنچنان که باید شناخته نشده و این که، بسته به میزان شدت این عارضه‌ی چشمی ممکن است درمان لازم باشد و یا، با راحت‌ترین راه یعنی استفاده از لنزهای تماسی یا عینک می‌تواند باعث بهبود انحراف آستیگمات شود یا پزشک چشم شما ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد.

به هر حال با توجه به اینکه راه‌هایی برای درمان و حتی پیشگیری از پیشرفت این عارضه وجود دارد، سعی کنید در صورت داشتن هر یک از علائمی که در این مقاله بیان شده، برای درمان اقدام کرده تا از عوارض تنبلی چشم، خستگی چشم یا سردرد جلوگیری کنید.

منبع