ویکی پدیا دوست

انواع مطلالب و مقاله های مفید در سطح نت

ویکی پدیا دوست

انواع مطلالب و مقاله های مفید در سطح نت

طرز تهیه خورش خلال مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه خورش خلال مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه خورش خلال , خورش خلال , خورشت خلال , o va oghg , khoresh khalal

خورش خلال

خورش خلال یکی از انواع خورش های ایرانی است که اصالتا متعلق به شهر کرمانشاه است. خورش خلال یکی از مجلسی ترین خورش های شهر کرمانشاه محسوب می شود که در مراسم ها و ایام خاص تهیه می شود.

استفاده از موادی همچون زرشک ، دارچین ، لیمو عمانی و گلاب باعث می شود این خورش علاوه بر طعم خوبش عطر فوق العاده ای نیز داشته باشد.  این خورش در کرمانشاه با روغن حیوانی تهیه می شود ولی در شهرهای دیگر به صورت متداول از روغن معمولی یا کره استفاده می شود.

خورشت خلال به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفندی و گوساله است طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت خلال تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش خلال با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش خلال

  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • خلال بادام درشت ۲۵۰ گرم
  • زرشک سیاه یا قرمز ۱۰۰ گرم
  • گلاب ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نمک ، فلفل ، زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه خورش خلال

ابتدا پیاز را پس از گرفتن پوست به شکل نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخلش بریزید. صبر کنید تا روغن کمی داغ شود سپس پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید.

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه به طور کامل به خورد پیاز برود. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را به صورت قیمه ای خرد کنید. ( بهتر است کمی کوچکتر از گوشت خورش قیمه خرد کنید )

در ادامه گوشت را به قابلمه اضافه کنید و با پیاز تفت دهید تا گوشت سرخ شود. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی هم سرخ شود و طعم خامی آن گرفته شود.

سرخ کردن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه طعم خورش را بهتر می کند باعث می شود در پایان کار رنگ خورش هم بهتر شود. پس از اینکه رب گوجه فرنگی هم به خوبی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید.

حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا گوشت به طور کامل بپزد. خلال بادام را باید حدود یک ساعت در یک کاسه آب بخیسانید تا نرم شود. در این مرحله برای خوشرنگ تر شدن خلال بادام ها می توانید آنها را برای چند دقیقه در زعفران دم کرده هم بخیسانید.

برای اینکه لیمو عمانی ها باعث تلخی خورش نشوند ، آنها را از یک ساعت قبل با چنگال سوراخ کنید و درون یک لیوان آب قرار دهید. این کار باعث می شود که اگر لیمو عمانی ها مدت زیادی در خورش بمانند باعث تلخی و بد طعم شدن خورش نشوند.

زمانی که گوشت به طور کامل پخت خلال بادام را به همراه زعفران دم کرده ، زرشک ، گلاب ، لیمو عمانی ، نمک و مقداری فلفل به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. پس از اینکه خورش جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.