ویکی پدیا دوست

انواع مطلالب و مقاله های مفید در سطح نت

ویکی پدیا دوست

انواع مطلالب و مقاله های مفید در سطح نت

طرز تهیه خورش قیمه

طرز تهیه خورش قیمه

طرز تهیه خورش قیمه , خورش قیمه , خورشت قیمه , o va rdli , khoresh gheyimeh

خورش قیمه

خورش قیمه یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین خورش های ایرانی است که تقریبا بیشترین محبوبیت را در میان غذاهای نذری دارد. این خورش یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که به روش های مختلفی و با مواد متنوعی طبخ می شود.

از معروف ترین انواع خورش قیمه می توان به خورش قیمه سیب زمینی و خورش قیمه بادمجان اشاره کرد. از مواد اصلی تشکیل دهنده خورشت قیمه می توان به گوشت ، لپه ، سیب زمینی ، لیمو عمانی ، پیاز و رب گوجه فرنگی اشاره کرد.

در برخی مناطق علاوه بر مواد متداول از آلو خورشتی هم برای طعم دهندگی این خورش استفاده می شود. خورشت قیمه در کشور عراق هم طبخ می شود که با نام خورش قیمه نجفی معروف است. البته روش پخت و مواد تشکیل دهنده این خورش با خورش قیمه ایرانی متفاوت است.

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورش قیمه تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش قیمه با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

مواد لازم خورش قیمه

  • گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
  • لپه ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی درشت ۲ عدد
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی ۴ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت

طرز تهیه خورش قیمه

بهتر است حدود ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی لپه ها را در یک کاسه آب بخیسانید و هر ۳۰ دقیقه یک بار آب شان را تعویض کنید. برای شروع آشپزی پیازها را به صورت ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید.

پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز کمی نرم شود سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. در همین حین گوشت را پس از شستشو به صورت قیمه ای خرد کنید.

در مرحله بعد گوشت را به قابلمه اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن لپه هایی که از قبل خیسانده اید را اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید. در این مرحله تفت دادن مواد را تا زمانی که گوشت و لپه سرخ شوند باید ادامه دهید.

زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری فلفل سیاه به دیگر مواد اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود. این کار علاوه بر اینکه بوی خامی رب را می گیرد باعث می شود خورش رنگ بهتری در پایان پخت داشته باشد.

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و با حرارت ملایم اجازه دهید گوشت و لپه به طور کامل بپزند. در این مرحله لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به مدت ۱ ساعت در یک لیوان آب قرار دهید.

این کار باعث می شود تلخی لیمو عمانی گرفته شود و طعم خورش را تلخ نکند. پس از اینکه گوشت و لپه به طور کامل پختن لیمو عمانی ها را به خورش اضافه کنید. در این مرحله می توانید مقداری نمک و فلفل سیاه هم به خورش اضافه کنید.

حالا باید خورش را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد. پس از اینکه خورش تقریبا آماده شد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید کمی دارچین هم به خورش اضافه کنید. دارچین باعث می شود طعم خورش شبیه به طعم خورش های نذری شود.

پس از اضافه کردن زعفران خورش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. در مرحله پایانی باید سیب زمینی را آماده کنید. برای این منظور سیب زمینی ها را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی روی سیب زمینی ها پاک شود.

در مرحله بعدی سیب زمینی ها را آبکشی کنید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن به حد کافی داغ شود سپس سیب زمینی ها را درون روغن سرخ کنید.

پس از اینکه سیب زمینی ها را سرخ کردید آنها را کنار بگذارید تا خورش کاملا آماده شود. پس از اینکه خورش به خوبی جا افتاد آنرا در ظرف خورشت خوری بکشید و با سیب زمینی ها سرخ شده تزیین کنید. در پایان خورش قیمه را با برنج سرو کنید


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.